Det gick faktiskt lite trögt för hemdatorena, som man kallade dem i mitten av 1980-talet. Sedan dess har ju datorerna som bekant tagit sig in i de flestas liv.
Och dataspelen säljs som aldrig förr. Förra året omsatte spelbranschen över 2,3 miljarder, en fördubbling på bara ett år.
Karl-Magnus Troedsson, vd för Dice, säger till SVT Nyheter:
–Det ser väldigt ljust ut och jag hoppas det är en trend för hela Spelsverige.
Branschen växer med rekordsiffror. Trots att man både bygger ut och anställer allt fler saknas det ändå spelutvecklare.
–Både på grund av att det är så många företag som är inne i en utvecklingsfas och på grund att vi behöver fler duktiga spelutvecklare, säger Karl-Magnus Troedsson.
Marie S. Minto som är ljuddesigner förklarar hur viktigt ljudet är i spelen.
–Miljöljuden gör det lättare för dig som spelare att orientera dig och att du känner dig mer inne i spelet.
Det är fortfarande flest män som både spelar spelen och som konstruerar dem. Men den manliga dominansen håller på att brytas.
–Det har gått från att ha varit spelnörden som sitter där hemma, den klassiska bilden, till ett mycket mer utbrett fenomen. Till exempel så är hälften av spelarna i dag kvinnor, säger Karl-Magnus Troedsson.
Sverige ligger i framkant när det gäller att utveckla spel och dataspelen har blivit en stor exportsucce.
–Det finns väldigt många spelutvecklare här, det går bra för företagen, det finns ett intresse för teknik och spel här i Sverige, säger Karl-Magnus Troedsson.