– De körde extremt fort, runt 30 kilometer i timmen, och sicksackade mellan de gående. Längre ned på gatan stod poliser och stoppade dem, säger Thomas Uhlin på polisen i Stockholm.
Årligen skadas 3.500 cyklister så allvarligt att de behöver spendera mer än ett dygn på sjukhus, enligt en rapport från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
– Många av de olyckor vi ser hänger ihop med att man kör fortare än vad situationen medger, säger MSB:s utredare Jan Schyllander.
Dryga böter
Reglerna för fortcykling är i huvudsak de samma som för bilister. Schyllander anser att de kan behöva skärpas.
Poliser på Södermalm i centrala Stockholm inväntade dock ingen lagändring innan de markerade mot fartsyndarna. Flera klagomål hade kommit in om farliga cyklister på en vältrafikerad gågata.
Hastigheten på gågator är begränsad till fotgängarnas tempo. För de 15 cyklister som trampade på betydligt snabbare än fotgängarnas lunk väntade en tusenlapp i böter.
Förändra cykelbanorna
Föreningen Cykelfrämjandet godtar inte så snabb cykling i gåfartsområden. Däremot behöver cykelvägarna förändras så att det går att hålla ett högt tempo utan att framkalla fara för sig själv eller andra.
– Att blanda cyklister och fotgängare är ingen idealisk kombination. Hastighetsskillnaderna blir stora, säger föreningens ordförande Anders Drougge.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) delar Drougges uppfattning att det vore optimalt att separera cyklister och fotgängare. Men det tror hon aldrig kommer genomföras.
”Det är trångt om utrymme i stora städer som Stockholm. Det skulle dessutom vara dyrt”, skriver hon till TT.