• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Svenska youtubeeliten slåss om prestigepris ikväll. Foto: SVT Design

De gör upp på första svenska Youtube-galan

Uppdaterad
Publicerad

Svenska Youtube-stjärnor tävlar om prestigepriset Guldtuben – för första gången. En sak har uppstickaren Youtube gemensamt med gammel-tv: är du tjej och programledare är sexistiska påhopp vardag.

I kväll ska Guldtuben delas ut, ett helt nytt pris som går till Sveriges bästa Youtube-stjärnor.

– 2013 var året när Youtube slog igenom på allvar i Sverige, säger Vigor Sörman, som grundat det svenska youtubenätverket Splay. En massa nya coola stjärnor har poppat upp och vi vill hylla dem med en stor och häftig gala.

Medier

Ratar klackarna

Priser i elva kategorier ska delas ut under festkvällen på Södra Teatern i Stockholm, bland annat Årets svenska youtubeklipp och Årets youtuber. Populära vloggaren Clara Henry leder galan i yvig galakänning, men i gympaskor.

– Jag hatar klackar, det funkar inte för mig, säger hon. Jag struntar i om det inte ser glamoröst ut.

På bara ett par år har svenska Youtube gått från att vara videoplattformen på nätet där amatörer laddade upp roliga klipp på söta bebisar eller katter som slår kullerbyttor till att mer och mer likna traditionella tv-kanaler.

I dag produceras svenska youtubeshower om mode, gaming, motorsport, smink och fotboll som sänds på bestämd tid, det liknar nästan vanliga tv-tablåer. Dessutom gaddar youtubestjärnorna ihop sig i nätverk – som Splay – för att få draghjälp av varandra.

Men innehållsässigt är Youtube fortfarande något helt annat än traditoinell tv: rappare, kortare, right-in-your-face och mer personligt.

– En programledare på Youtube har hela tiden en dialog med sin publik, säger Vigor Sörman. Det är hela poängen och det som gör det mycket mer spännande än vanlig tv.

Svensk är störst

Youtube startade 2005 och har på mindre än tio år blivit en aktör att räkna med, också för jättarna i tv-branschen.

Traditionella tv-kanaler sneglar på uppstickaren och har fiskat upp flera unga stjärnor som kanske aldrig hade upptäckts av cheferna på tv om de inte börjat med att spela in videor hemma i sina pojk-och flickrum och laddat upp dem på nätet. Gina Dirawi, William Spetz och Clara Henry är tre exempel.

Störst av alla på Youtube är en svensk 25-åring – PewDiePie alias Felix Kjellberg, som blivit världskänd genom att i rasande tempo kommentera datorspel i sin egen show samtidigt som han själv spelar. När äldre spydigt kommenterar hans program och undrar vad syftet ska vara med att se på när någon spelar datorspel, istället för att sitta bakom spakarna själv har han ett dräpande svar.

– Har du någonsin hört talas om sport? Det är lite samma sak.

Från mens till mello

PewDiePie, med 25 miljoner prenumeranter på sin kanal, inte bara försörjer sig på att spela in videor, han har blivit rik på kuppen. 20-åriga Clara Henry har inte nått en lika stor publik än men youtubandet betalar hyran och hennes vassa, roliga monologer som handlar om allt från mensskydd till mello följs av 200.000 fans.

– Jag har märkt att jag har makt, säger hon. Jag vill göra bra saker med den makten och just nu vill jag till exempel ta bort hetsen kring utseendet. Jag hoppas jag kan förmedla någon slags självkänsla till tjejer därute.

Youtube har på flera sätt inspirerat den traditionella tv-industrin, manglat fram nya intressanta programidéer och nya ansikten. Men på en punkt är Youtube lika sunkigt som traditionell tv. Tjejer som sticker ut drabbas av taskiga, nedsättande kommentarer, ibland rent hat eller hot, i mycket högre grad än manliga programledare.

– Killar har det lättare för de slipper all sexistisk skit, säger Clara Henry. Det är helt sjukt, men det är så det ser ut i hela samhället, i hela medievärlden.

Sunkiga chefsrum inte problemet

Att det är en yngre publik som kommenterar Clara Henrys program spelar ingen roll. När hon lade upp videon ”Äru feminist eller?!” drabbades hon av sexistiska kommentarer av ”P 12:or”, alltså 12-åriga killar.

– Jag tar inte åt mig, säger hon. Om jag läser att jag är en hora, så får det stå för dem. Jag vet att jag inte är det. Det är enkelt. Men jag hoppas att andra unga tjejer på Youtube inte heller tar åt sig och fortsätter göra sin grej.

För några veckor sedan krävde tv-profilen Anna-Charlotta Gunnarsson att radarpar i tjejer skulle kvoteras in på tv. Det är grabbar som får göra kul, härlig tv ihop, medan tjejer får stå ensamma och vara duktiga i rutan, menade hon. Hon har lagt otaliga programförslag tillsammans med andra kvinnor men tv-cheferna har tackat nej.

– Jag tror inte det är sunkiga chefsrum som är problemet på Youtube, säger Splay-chefen Vigor Sörman. Det är kommentarerna som håller tjejerna tillbaka och jag hoppas det kan ändras.

Fakta: Youtube

Varje minut laddas 100 timmar klipp upp på Youtube.

Nästan varannan internetanvändare i världen – en miljard människor – besöker Youtube varje månad.

I Sverige använder tre miljoner svenskar plattformen – tittar på klipp och laddar upp egna videor.

Bland svenska 9-12-åringar är Youtube den mest besökta sajten på nätet.

Förra året blev svensken Felix Kjellgren, som också går under namnet PewDiePie, störst på Youtube med 25 miljoner prenumeranter.

För ett år sedan lanserades svenska Youtube-nätverket Splay, som samlar en rad svenska Youtube-stjärnor, som Tejbz, Keyyo, Simon Lusetti och Clara Henry, kollektivet IJustWantToBeCool och Rackartygarna.

Killar tittar mest på Youtube- shower som handlar om gaming, extremsporter och pranks.

Vloggar och sminkvideos på Youtube har en stark övervikt av tjejer som tittar.

Källor: Undersökningen ”Ungar och medier” från Statens medieråd (2013), Youtube Sverige och Splay.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet