Förbundet menar att den vård kvinnan fått på kommunens demensboende Fatburen visat sådana brister att det finns skäl att kräva pengarna tillbaka.
– Ja, för att det är tydligen bara pengar som räknas, säger Demensförbundets ordförande Stina-Clara Hjulström, och då får väl vi svara med samma mynt och låta bli att betala för tjänster som man inte får eller som är dåliga.
Inget händer
Hittills har Demensförbundet hjälpt anhöriga och gamla att föra fram sina klagomål till rätt myndighet, men nu byter man alltså taktik
– Vi har under lång tid sett hur anhöriga klagar och man skriver till Socialstyrelsen eller Inspektionen för Vård och Omsorg, säger Hjulström. Myndigheterna skriver rapporter och förväntar sig att det ska bli bättre, men det händer ju ingenting.
Förnedrande situationer
Demensförbundets pilotfall är Behice Shamouns mor som till för en månad sedan bodde på det kommunala demensboendet Fatburen i Västerås. Bechie Shamoun besökte ofta sin mor på boendet och upprördes över att finna henne i olika förnedrande situationer. Dottern började dokumentera med sin mobilkamera. Bilderna blev underlag för en diskussion med ledningen för boendet och med äldreomsorgen i Västerås.
Bechie Shamoun anser att hennes synpunkter och bilder inte medförde löfte om en konkret förändring för hennes mor och därför lät hon modern lämna boendet. Sedan en månad vårdar hon sin mamma i sitt eget hem. En lösning som kommunen finansierar.
– Jag tycker inte det är ok att betala för den vård som mamma har fått, säger Bechie Shamoun. Hon har inte fått den omvårdnad vi hade väntat oss och som man ska få när man bor på ett boende. Därför ska vi inte betala för den.
De gamla är kunder
Demensförbundets ordförande Stina-Clara Hjulström gör gärna liknelsen med en charterresa. Om man beställt och betalat för ett hotellrum med balkong och havsutsikt ska man naturligtvis inte betala för ett rum som bara har fönster mot en trång innergård.
– Inom äldrevården betraktas ofta de gamla som kunder, fortsätter Stina-Clara Hjulström. Om vi då är kunder och inte får den tjänst vi kommit överens om, ja då ska vi förstås inte betala för den.
Dokumentera
Stina-Clara Hjulström uppmanar alla som är missnöjda med den vård en anhörig får att ta fram sin mobiltelefon och dokumentera.
– Då får man svart på vitt och kan gå till politikerna och fråga - skulle du själv betala för sådan här vård?
Demensförbundet arbetar nu med att utforma hur man ska hantera en situation där många vägrar betala för sin vård. En möjlighet är att göra som vid hyrestvister, alltså skapa ett konto som pengarna kan sättas in på tills konflikten fått en lösning.