– Ja det har varit både och kan man säga. Dels finns det ett sug att det ska komma någon som blir kvar här. Samtidigt fanns det saker som har gungat under tiden, säger Johan Gustafsson.
Sedan i höstas är han ansvarig för 300 elever och chef för ungefär 40 anställda på Tyringe 6-9 i Hässleholm.
– Det är krävande. Det är många som har synpunkter och många som har krav. Elever, personal, föräldrar. Så det gäller att man är alert, säger han.
På skolan tycker både personal och elever att de täta rektorsbytena påverkat.
– Det är jobbigt för alla kan man säga. Och det kan ju gå ut över beslut, att de tar längre tid att fatta och att eleverna i förlängningen inte får den hjälp de behöver, just när de behöver den, eftersom det är tungjobbat, säger Kristina Rauer, lärare på skolan.
För Nelly Olofsson, som går i årskurs 9, handlar det om trygghet.
– Man har inte känt sig så trygg. Man har inte lärt känna den nya rektorn innan det blivit någon ny. Man ska kunna gå och prata med en rektor om något är fel. Men det har man inte kunnat för har man gått till en rektor så har det bara kommit någon annan, säger hon.
Täta byten på många skolor
Men Tyringe skola är inte den enda skolan i Hässleholm som bytt rektor de senaste åren. Sedan hösten 2010 har det varit två rektorsbyten eller fler på 13 av kommunens skolor.
– Det har varit flera orsaker. En del vill arbeta närmare hemorten, ändrade familjesituationer eller rena karriärsteg. Men jag sticker inte under stol med att det förekommit att man lämnat för att man inte uppfattat att arbetet var så stimulerande eller att det varit för mycket stress, säger Johan Berglund (M), ordförande barn- och utbildningsnämnden i Hässleholm.
Men täta rektorsbyten förekommer inte i alla kommuner, varför har det varit så vanligt i Hässleholm?
– Jag tror att det var den tidigare organisationen. Man upplevde att belastningen var för stor, att man inte fick göra det man trodde.
Rektorer ska få hjälp med pappersarbetet
Sedan årsskiftet har kommunen en ny organisation med mindre och tydligare rektorsområden. Dessutom ska kommunen ta fram en supportverksamhet för att hjälpa till med administrativa uppgifter.
Eva Andersson är chef på barn- och utbildningsförvaltningen i Hässleholm.
– Vi har kommit fram till just det här med förväntningar, stöttningar, att inte vara ensam. Det är viktigt att man känner det, och det har vi haft mycket diskussioner och arbeten kring. Vi hoppas att det ska bli mycket bättre, säger hon.
Johan Gustafsson har i dag inga funderingar på att gå vidare.
– Jag utgår från att organisationen kommer att leda till att man har ett nätverk av rektorer omkring sig och att man har supporten och stödet från centrala resurser för att hantera de svåra besluten. För känner jag att jag inte hinner med det pedagogiska ledarskapet då blev det ju inte som jag ville, säger han.