– På vissa flygsajter kan man först se ett pris, men när man väl kommit lite längre fram så kan det läggas på avgifter, säger Lotta Broman, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg, till TT.
Domen, som kom i förra veckan, gäller en tvist mellan en tysk konsumentorganisation och flygbolaget Air Berlin. Konsumentorganisationen hävdar att Air Berlins presentation av priserna stridit mot EU-förordningen då man inte vid varje skede i bokningen visat slutpriset. Men i förordningen anges inte exakt vid vilken tidpunkt som slutpriset ska ges, vilket fick Tysklands högsta civilrättsliga domstol att skicka ärendet vidare till EU-domstolen för ett förhandsavgörande.
– Och EU-domstolen säger nu att slutpriset ska vara tydligt varje gång som priset visas. Det ska alltid anges på det sättet, säger Lotta Broman.
TT: Vad innebär det för konsumenterna?
– Det positiva för konsumenten är att EU-domstolen verkar för att det ska vara tydligare att se vad man köper. Men det är inte så att man nu kan begära pengar tillbaka i efterhand. Däremot kan det göra att bolagen måste göra om sina bokningssystem, vilket kan bli en stor kostnad för dem.