Sajten Dangerous Minds publicerade ett blogginlägg den 24 oktober som fick stor spridning på nätet. I inlägget argumenterade man för att Facebook medvetet ”strypt” räckvidden för uppdateringar från Facebook-sidor – för att motivera fler att betala för att uppdateringarna skulle nå alla ”fans” (de som klickat ”gilla” på Facebook-sidan ifråga).
Efter att blogginlägget spreds har amerikanska Facebook själva i ett blogginlägg bestridit uppgifterna. Man menar att de enskilda inläggens räckvidd har minskat i genomsnitt enbart för att förbättra användarupplevelsen och att det inte har någonting med annonseringen att göra. Även Facebooks svenska presskontakt har uttryckt samma sak i mejl till SVT.
Sajten Techcrunch publicerade på onsdagen en text där man visserligen inte bestrider att enskilda Facebook-sidors räckvidd har minskat – men menar att det snarare handlar om att allt fler sidor konkurrerar om att hamna i nyhetsflödet än att det handlar om att ”utpressa” sidadministratörer att betala för uppdateringarna.
Därför, menar Techcrunch, måste Facebook minska enskilda uppdateringars räckvidd för att säkerställa en bra användarupplevelse.
Frågan inte utagerad
Frågan kan ses som långt ifrån utagerad. Fortfarande argumenterar många för och tror att det handlar om en medveten ”utpressning” från Facebooks sida för att sidadministratörer ska betala för uppdateringar. Bloggen Dangerous Minds har följt upp original-posten med en ny omgång data där man vidhåller att Facebook medvetet håller tillbaka räckvidden för icke-betalda uppdateringar.
Efter att nyheterna om den omdiskuterade ”strypningen” spreds runt om i världen har Facebook också infört nya möjligheter för Facebook-sidor att nå ut till sina ”fans”.
I den första versionen av den första artikeln på ämnet valde SVT rubriken ”Facebook stryper uppdateringar – om du inte betalar”. Den rubriken kunde lätt missförstås om den togs ur sitt sammanhang. I den tillhörande brödtexten blev det tydligt att det handlade om uppdateringar från Facebook-sidor, inte privata status-uppdateringar – och att det handlade om en drastiskt minskad räckvidd. Men för att undvika risken för missförstånd har vi förtydligat både innehåll i brödtexten samt ändrat rubriken till den mindre slagkraftiga men tydligare ”Facebook-sidors uppdateringar når inte alla sina fans – om man inte betalar.”