Foto: TT

Farligaste förarna kör BMW

Uppdaterad
Publicerad

Bilförare i BMW är tio gånger oftare involverade i singelolyckor jämfört med bilförare i Toyota. Det visar en ny studie från Folksam baserad på alla polisrapporterade olyckor i Sverige sedan 2003.

Folksam har för första gången studerat olika bilförares risk att råka ut för bilkrockar genom att studera hur ofta en förare råkar ut för en singelolycka jämfört med att bli påkörd bakifrån.

Studien bygger på ett stort underlag – cirka 56.000 polisrapporterade olyckor som skett i Sverige sedan 2003. Undersökningsmetoden kompenserar för bilens krocksäkerhet och antisladdsystem, vilket innebär att förarens olycksrisk tydliggörs.

BMW-förare i flest olyckor

Resultatet visar att BMW-förare är tio gånger oftare involverade i singelolyckor jämfört med förare av Toyota, som har den lägsta risken.

– Märket lockar till sig unga risktagande förare, det handlar om ett prestigemärke med motorstarka bilar som är roliga att köra, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.

Alla som kör BMW är förstås inte fartdårar, men rent statistiskt utmärker de sig och toppar listan, som följs av Chrysler, Jeep och Rover.

Bland de som ligger lägst i olycksstatistiken hittar man förare till Toyota, Seat Suzuki och Skoda.

Flest män

Man kan även se i statistiken att manliga förare har ungefär 60 procents högre risk att krocka jämfört med kvinnliga.

– Kvinnor generellt är mindre riskbenägna än män, även om unga kvinnor har en högre risk än äldre kvinnor så har de fortfarande betydligt lägre risk att krocka jämfört med unga manliga förare, säger Anders Kullgren.

Småbilar högt upp

Även förare av småbilar med starka motorer är oftare inblandade i olyckor än andra.

– Trots att vi har nya system som antisladd, som vi vet kraftigt minskar riskerna, så kan man inte kompensera för förare som medvetet tar stora risker, säger Anders Kullgren.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.