Det skrivs allt fler nationella ämnesprov i den svenska skolan, i årskurs tre, sex och nio och dessutom i gymnasiet. För niorna har det varit en intensiv termin med inte mindre än 8 prov i svenska, matematik, engelska och något av de naturorienterade ämnena.
Men nu närmar sig terminsslutet, och betygen ska snart vara satta. Och eleverna ska i bästa fall få utdelning för det arbete de lagt ner. Men ett bra resultat i de nationella proven behöver inte nödvändigtvis innebära ett bra betyg.
Högre betyg till flickor
Det är betydligt vanligare att flickor får högre betyg än vad de nationella proven visade. Och för pojkar är det tvärtom – de får oftare lägre betyg än resultatet i nationella prov. I till exempel svenska får 19,7 procent av flickorna högre betyg medan 12,2 procent av pojkarna får högre.
Och i engelska får 5,8 procent av flickorna lägre betyg än nationella proven medan andelen pojkar som får lägre betyg är nästan dubbet så hög, 10,1 procent. Också i matematik ses samma fenomen.
SVT har sammanställt skillnaderna mellan de nationella proven och betygen sedan 2005, och för samtliga år ses en liknande könsskillnad. Fler flickor får högre betyg och fler pojkar får lägre betyg.
-Flickorna gör jobbet hela tiden men sen när det kommer till provsituationen så tror jag att det är vanliga att tjejer blir nervösa, säger Anna-Karin Nylander, lärare i ma/NO/teknik
Lydighet premieras
Kritiker menar att betygen används för att straffa slarviga killar och premiera ordningsamma tjejer.
-Tjejerna kanske under en lång tid varit aktiva och engagerade och levererat det som läraren väntat sig. Problemet läroplanen inte är skriven så. Betygen ska mäta kunskaper efter kursen inte om du varit engagerad och lydig under resan, säger Mats Olsson lärarutbildare Malmö högskola.
Men de nationella proven är förstås inte hela sanningen när det gäller betygen. De ska även spegla annat som sker, till exempel inlämningsuppgifter, läxförhör, visade kunskaper på lektionerna och så vidare. Däremot ska betygen inte missgynna den som skriver prov vid ett senare tillfälle eller glömmer böcker och är allmänt slarvig.