– Det är självklart inte bra att resenärer känner att de måste välja bort tåg för att komma i tid, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) till tidningen.
Enligt henne är det eftersatta underhållet den största bakomliggande orsaken till förseningarna.
Undersökningen visar att boende i norra Mellansverige (Värmland, Dalarna, Gävleborg) i högre utsträckning har valt bort tåget än i andra landsändar. Där har 41 procent någon gång känt rädsla för att bli sena och rest på andra vis.
MP:s väljare väljer flyg eller bil
I östra Mellansverige (exempelvis Uppsala- och Storstockholmsområdet) har 30 procent valt bort tåg av samma skäl. Minst andel finns i norra Sverige, där endast 13 procent någon gång valt bort tåget på grund av risken för förseningar. Även i Göteborgsområdet är det relativt få, 23 procent, som gjort detsamma.
Bland undersökta sympatisörer till politiska partier är Miljöpartiets väljare mest benägna att ta flyget eller bilen; 38 procent av MP-sympatisörerna har någon gång valt bort tåget på grund av risken att bli sena. 35 procent av M-väljarna har gjort detsamma. Minst benägna att välja bort tåget för andra färdsätt är Vänsterpartiets och Centerpartiets sympatisörer.
Delat ansvar
Catharina Elmsäter-Svärd (M) tycker att Trafikverket borde satsa mer på det förebyggande underhållet. Men säger nej till att förstatliga underhållet som oppositionen förespråkar.
”Det skulle endast innebära att underhållet blev ungefär 25 procent dyrare utan att vi får mer underhåll. Det är inte rätt väg att gå”, skriver hon i ett mejl till TT.
Så här svarar Elmsäter-Svärd på frågan vilket ansvar regeringen har för situationen i dag.
”Här finns ett delat ansvar. Regeringen gör just nu rekordinvesteringar i ny infrastruktur och då framför allt järnväg, men det tar tid. Det finns ingen mirakelkur som snabbt får undan alla problem, att påstå det är att göra det alldeles för lätt för sig.”