Foto: TT

Förskolelek ger bättre skolresultat

Uppdaterad
Publicerad

Barn som gått i förskola kan lättare ta till sig kunskaper längre fram i livet. Sambandet har visat sig i resultaten i den internationella Pisaundersökningen.

Svenska elever som inte gått i förskola fick i snitt 442 poäng på matematikprovet, mot 472 för dem som gått upp till ett år och 489 för dem som gått längre och alltså närmar sig poängsnittet i OECD, 494. Skillnaderna kvarstår även när socioekonomiska faktorer räknats in, till exempel att barn till högutbildade föräldrar i högre grad går i förskola än andra barn.

Magnus Oskarsson, lektor på Mittuniversitetet och projektledare för Pisa i Sverige, säger till Dagens Nyheter att det har stor betydelse om eleven gått i förskola.

Eva-Lis Sirén på Lärarförbundet anser att resultaten visar tydligt hur viktig förskolan är för barns kunskapsutveckling.

– Det visar att det är smartare med tidigt stöd i stället för att reparera senare. Vi har stor potential att höja resultaten om alla fick möjlighet att gå i förskolan, säger hon till SVT Nyheter.

Lekfullt lärande

Förskolor jobbar ofta aktivt med lärande genom lek. I leken vävs språk, sång, teknik och matematik in. Barnen tränas även i det sociala samspelet som är nödvändigt att behärska senare i skolan.

95 procent av alla svenska barn går i förskolan minst ett år, men både Magnus Oskarsson och Lärarförbundet varnar för att de barn som inte går i förskolan ofta är de barn som skulle behöva det mest. Det handlar ofta om barn i utsatta områden.

– Den andel som inte går i förskolan är störst i utsatta områden. Här tappar Sverige, säger Eva-Lis Sirén.

Kritiserar vårdnadsbidrag

Hon pekar på att politiker måste ta tillvara kvalliteten i förskolan och ta signaler från personal och föräldrar på allvar om de stora förskolegrupperna och förskolelärarnas höga stressnivå.

– Svensk förskola får inte tas förgiven.

Borde förskolan bli obligatorisk för alla barn, anser du?

– I alla fall är vårdnadsbidrag ett steg i fel riktning. De barn som inte går i förskolan är ofta de som behöver de allra mest, säger Eva-Lis Sirén.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.