För att höja resultaten och kvaliteten i den svenska skolan måste likvärdigheten förbättras och läraryrket stärkas. Dessutom måste skolpolitiken vara långsiktig, skriver Skolverket i ett pressmeddelande.
”Ett genuint dilemma”
Skolverket kallar det fria skolvalet för ”ett genuint dilemma”. Samtidigt som konkurrensen mellan skolor kan stimulera till ökad kvalitet kan det också bidra till ökade skillnader mellan skolor och därmed till minskad likvärdighet.
”Den försämrade likvärdigheten innebär att alla barn inte får de livschanser som skolan ska ge. Situationen måste mötas med politisk handlingskraft nationellt och lokalt”, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström i pressmeddelandet.
”Riskerar sämre livschanser”
– Om det är stora skillnader mellan skolor, och det finns elever som inte väljer bort skolor som har sämre resultat så riskerar de att få sämre utbildning och sämre livschanser. Hela samhället förlorar på att det är en sämre likvärdighet, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström till TT.
Enligt Ekström kan man göra mycket med dagens regler för att likvärdigheten ska öka. Kommuner kan till exempel se till så att resurserna fördelas jämnare mellan skolor.
– Kommunerna och fristående skolor kan också anstränga sig så att de allra mest erfarna och skickliga lärarna finns på de skolor där de behövs mest.
Regeringen bör också överväga hur man kan förena fritt skolval med en bättre likvärdighet, tycker Anna Ekström.
– Det kan finnas saker som man kan göra utanför dagens regelsystem som skulle förbättra likvärdigheten.
Har du några tankar om vad skulle det kunna vara?
– Nej, hade jag haft såna tankar hade jag ju skrivit det. Tack vare att det är det här genuina dilemmat är det viktigt att man överväger hur man förenar de här två sakerna.
Även Skolinspektionen visar på skillnader
Även Skolinspektionen presenterar under torsdagen en rapport där man pekar på att skillnaderna mellan skolor i Sverige är stora, och kräver att skolorna själva tar en mer aktiv roll för att lyfta resultaten.
”När man i skolan inte följer upp och förändrar sitt eget sätt att arbeta är det ytterst den enskilda eleven som drabbas. Många skolor behöver bli bättre på att kartlägga och analysera resultat, vidta åtgärder och utvärdera hur det fungerat. Vi vill lyfta skolornas möjlighet och eget ansvar att förbättra verksamheten”, säger generaldirektör Ann-Marie Begler i ett pressmeddelande.