Många lärare på gymnasiet tycker att deras elever får för lite stöd när de behöver det. Det visar en undersökning från Lärarförbundet. Och konsekvensen kan bli en misslyckad gymnasieutbildning.
Björn Furugren Beselin är lärare sen 20 år – i matematik och naturbruksämnen på Spånga gymnasium – och han berättar om en vardag där lärarna försöker hjälpa men där hjälpen inte alltid räcker till alla. Och det kan vara stor skillnad mellan skolorna.
– Tyvärr blir det ofta de mindre motiverade eleverna som blir drabbade när det blir konkurrens om hjälpen eftersom de ger upp lättare, säger han.
Få får rätt stöd
Nästan fyra av tio gymnasielärare tycker att de elever som behöver särskilt stöd inte får det i tillräcklig utsträckning. Två av tio tycker att eleverna får tillräckligt stöd i ungefär hälften av fallen. Bara 6 procent uppger att eleverna alltid får tillräckligt stöd. Och den elev som inte klarar gymnasiet riskerar att få det tufft.
– De ungdomar som inte fullföljer gymnasieutbildningen löper dubbelt så stor risk att hamna i arbetslöshet, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet.
Hon menar att det nu gått fram till politikerna hur viktigt det är med stöd i tidig ålder till barnen. Men det räcker inte, enligt henne.
– Vi kan inte lämna eleverna på gymnasiet i sticket, säger Johanna Jaara Åstrand.
Fakta om undersökningen
Fakta: Undersökningen är gjord av Lärarförbundet. Knappt 1 000 gymnasielärare besvarade enkäten. Men lärare som arbetar på gymnasiets introduktionsprogram, där behoven av stöd ofta är större, ingår inte. Svarsfrekvensen var 67 procent.