Här försöker bedragare lura en läsare på SVT Nyheter. Foto: SVT

Här är bedragarnas nya svarta

Uppdaterad
Publicerad

Nigeriabrev och spam-mail är gammalt. Nu riktar bedragare in sig på nya sätt att ta dina pengar, via sms.

Det plingar till i mobilen. Avsändare är annonssajten Blocket. I textmeddelandet står att Blocket vill  betala tillbaka pengar som företagit råkat ta betalt av dig. För att göra detta måste du besöka en hemsida och ange dina bankuppgifter.

-Det kallas phishing. Man använder sig av ett känt varumärke för att komma över känsliga uppgifter som man sen använder, säger Thomas Bäcker, kundsäkerhetsexpert på Blocket.

Ökar i Skandinavien

Enligt flera nätsäkerhetsföretag så minskar phishing i världen, men i Skandinavien går utvecklingen i motsatt riktning.

-Här har det tilltagit lite, kanske för att det fortfarande är en ny språkgrupp. I engelsk- och fransktalande länder har man haft problemet längre, så där har bedragarna insett att de inte tjänar pengar på detta längre, säger Thomas Bäcker.

Mobilen ny måltavla

Samtidigt växer en trend sig starkare. Det blir allt vanligare att bedragare riktar in sig på mobiltelefon och kontaktar sina offer via sms.

-Vi har sedan några år tillbaka spamfilter för mail, så vi har lyckats slippa lite av den problematiken. Men nu är telefon och internet så väl integrerade så du kan trycka på en länk du får i ett sms och hamna på en ”dålig” hemsida.

”Bestrid alltid”

Konsumentverket har inte märkt av trenden ännu, men ser att de fortfarande får in en strid ström av anmälningar om elektroniska bedrägerier, både kapade kontouppgifter och falska fakturor, från skojarföretag.

-Bestrid alltid om du fått betala för något du inte känner igen, råder Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.

-Många är rädda för att hamna hos Kronofogden om de inte betalar en bluffaktura. Var inte det. Vägra betala och bestrid fakturan, även om du får ett Inkassokrav, säger hon.

Sajterna stängs snabbt

Thomas Bäcker menar att det är ett problem att det är så lätt att utge sig för att vara ett välkänt varumärke för att lura människor.

-Det är en olägenhet. Vad vi gör när vi upptäcker en bedragarsida är att vi kontaktar webbhotellet som driver sajten, och uppmärksammar dem på vad som sker. Ofta stängs sajterna relativt snabbt. Vi skickar aldrig någonsin ut mail eller sms med förfrågningar om kortinformation, säger han.

Vid lunchtid på torsdagen var bedragarsajten stängd.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.