Foto: TT

Här är vanligaste cykelolyckorna

Uppdaterad
Publicerad

Cyklister har all anledning att vara på sin vakt när de närmar sig en korsning. Precis före korsningen inträffar nämligen de flesta olyckorna mellan cykel och bil.

Sverige är inne i en cykelboom. Men när fler cyklar ökar också antalet olyckor. I fjol skadades närmare 4 700 personer allvarligt i vägtrafiken och nästan hälften av dem var cyklister, enligt Transportstyrelsen.

När en bil och en cykel kolliderar sker det oftast precis före en korsning, visar en studie av försäkringsbolaget If.

Missuppfattning vanlig olycksorsak

Och vanligast är det när cyklister kommer från höger på en cykelbana.

– Vi vill peka på var olyckorna sker. Ofta handlar det om en missuppfattning, säger Iréne Isaksson Hellman, trafikforskare vid If.

Vid en korsning saktar både bilisten och cyklisten ner.

– Men bilisten kanske bara tittar på övrig biltrafik och uppfattar inte cyklisten, medan cyklisten tror att den faktiskt har blivit sedd och att det är därför som bilen saktar in.

Dålig kunskap

Hennes råd till bilister att vara uppmärksamma på att det är en cykelbana medan cyklister inte ska ta för givet att de har blivit sedda.

– Jag tror också att det är ganska dålig kunskap om vad som gäller. En cyklist som kommer från en cykelbana har ju inte företräde som en gångtrafikant om det inte är skyltat, säger Iréne Isaksson Hellman.

Fakta: Här sker olyckorna

If har undersökt 882 olyckor mellan bil och cykel som inträffade mellan 2005 och 2012.

Här är de vanligaste olyckstyperna som inträffar i korsning med cykelbana:

1: Cykelbana före korsning, cyklist från höger

2. Cykelbana före korsning, cyklist från vänster

3. Bilist svänger höger, cyklist på cykelbana bakifrån

4. Bilist svänger höger, cyklist på cykelbana framifrån

5. Cykelbana efter korsning, cyklist från vänster

Källa: If (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.