Eftersom Sverige inte haft något extraval i modern tid är det givetvis svårt att bedöma hur mycket partierna kommer att satsa på reklam inför valet i mars. Eller rättare sagt, hur mycket de kan satsa eftersom partikassorna dränerades i samband med det ordinarie valet i höstas. Klart är dock att det kommer att handla om stora pengar. Enligt marknadsundersökningsföretaget TNS-Sifo spenderade partierna 420 miljoner kronor på något som betecknas som ”politisk propaganda” under de tre första kvartalen 2014.
Det summan gick bara till traditionell reklam. Till det kommer allt partierna betalade för konsult- och pr-tjänster, något som är mycket svårare att mäta och få kläm på.
Man skulle kunna tro att även opinionsinstituten tillhör de stora vinnarna, men så är det inte, enligt Toivo Sjörén på TNS-Sifo.
– Supervalåret 2014 beställdes färre opinionsundersökningar än under valåret 2010. Tidningarnas ekonomi har blivit mycket sämre och hur det fungerar i samband med extraval vet vi inget om.