Ann-Charlotte Jennesved förlorade 12.000 kronor på sitt elavtal med Telge Energi.
– Jag tycker det är förskräckligt, säger hon. Och människor som inte har den turen som jag har att upptäcka det så tidigt kan förlora flera hundra tusen om det löper på år efter år, säger Ann-Charlotte Jennesved till SVT.
Missade brev
Ann-Charlotte hade bundit sitt elavtal med Telge Energi . När det höll på att gå ut fick hon ett brev där det stod att om hon inte gjorde något så skulle hon få ett tillsvidareavtal. Det brevet missade hon, och då hon hade autogiro dröjde det 16 månader innan hon hon upptäckte att hennes elräkning gått i taket.
– Jag fick en påminnelse för att autogirot inte hade fungerat, säger Ann-Charlotte. Jag ringde upp mitt elbolag och då berättade dem att jag hade ett tillsvidareavtal och att jag borde ha gjort en anmälan om ett nytt avtal vilket vi har missat av någon anledning. Och då upplyste kundtjänsten mig att då blev det dubbelt så dyrt.
Extra påslag
Enligt Telge Energi har hon fått ett extra påslag på 12.000 kronor på räkningen under de 16 månader som hon hade tillsvidarepriset jämfört med hennes gamla avtal.
– Elmarknaden i dag kräver att kunderna är aktiva. Vi har en avreglerad marknad som kräver att kunderna fattar sina egna beslut, säger Anna Albinsson, kundchef på Telge Energi.
Telge Energi säger också att bolaget har sänt ut en påminnelse där man talar om att Ann-Charlotte har ett tillsvidarepris, men inte någonstans står det vad avtalet kostar.
– Avtalen är oftast det mest ofördelaktiga avtalet du kan ha på elmarknaden, säger kundchefen Anna Albinsson på Telge Energi till SVT.
Vill att regeringen ska agera
Ann-Charlotte uppmanar nu alla att gå igenom sina elavtal och vill att regeringen agerar.
– Min förhoppning är att regeringen gör någonting åt det här ofoget och att folk vaknar till och kontrollerar vad de har för elavtal, säger Ann-Charlotte Jennesved till SVT.