Dagens upplaga av DN, där annonsen återfanns. Foto: SVT

Kritikstorm mot DN-annons

Uppdaterad
Publicerad

En annons i Dagens Nyheter för en bok som enligt förlaget berättar ”utan skygglappar om Sveriges problematiska invandringspolitik” har orsakat en kritikstorm i sociala medier. Annonsen radar upp lösryckt statistik om invandring.

Reaktionerna i sociala medier är kraftiga och många uttrycker ett minskat förtroende för tidningen. Journalisten och debattören Helle Klein beskriver publiceringen som en rasistannons och uppmanar tidningen att be om ursäkt. Journalisten Alexandra Pascalidou kallar den bland annat för en annons ”i den rasistiska propagandans tjänst”.

Även komikern Özz Nujen är upprörd över publiceringen. I ett sarkastiskt inlägg på Twitter skriver han: ”Valfri rasist: Hej @dagensnyheter jag har drygt 300 papp. Nämen välkommen! Jag vill sprida min rasism. Jaha och? Välkommen”.

Diskuterade annonsen ”utförligt”

Chefredaktör Peter Wolodarski försvarar publiceringen med att DN har ”en generös annonspolicy” och den aktuella annonsen höll sig enligt honom ”inom ramen för vad vi kunde acceptera”.

Wolodarski skriver också att han har förståelse för dem som reagerat mot annonsen och dess budskap.

Enligt Peter Wolodarski skulle tidningen inte ”utan vidare” publicera ett ”budskap som är hatiskt/främlingsfientligt/rasistiskt” och hänvisar till beslutet att under förra valet säga nej till en annons från Sverigedemokraterna.

Publiceringen av annonsen i dagens tidning har föregåtts av ”utförliga diskussioner internt”, skriver Wolodarski i en kommentar på Twitter.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.