Orsaken till att han får sparken är bland annat uppgifterna i en radiodokumentär om hur han bemött en flicka som våldtogs som 17-åring av före detta polischefen Göran Lindberg – en händelse som blev känd som ”Norafallet”.
–Vi betraktar Ola Gefvert som en säkerhetsrisk, och anser därför inte att han ska få jobba med våra patienter, säger Maria Holstad Högberg, verksamhetschef för akutpsykiatrin till TV4 Nyheterna Uppsala.
”Stark dokumentär”
Holstad Högberg bekräftar för SVT Nyheter att hans tjänst har upphört.
– Delar har med det här ärendet att göra, men hans anställning har inte avslutats i samband med dokumentären.
Dokumentären om Nora, ”Den fastspända flickan”, sändes i Sveriges radio förra veckan och blev mycket uppmärksammad.
–Jag tycker att det är väldigt stark dokumentär. Det är ju dock bara delar av hela historien som kommer fram, det ligger i sakens natur. Alla nyanser och skeenden kommer inte med. Men tvivelsutan framkommer brister i hans bemötande av patienten, säger Maria Holstad Högberg.
”Började hora innan”
I det så kallade ”Norafallet” blev en 17-årig flicka grovt våldtagen av den tidigare polischefen Göran Lindberg. Efter våldtäkten försökte hon skada sig själv och blev själv dömd till vård.
Frivården, som beslutar om vården av dömda personer, begärde att Nora skulle få gå i psykoterapi hos en kvinnlig terapeut eller psykolog.
Gefvert nekade henne detta med motiveringen att hon börjat ”hora” innan det med Lindberg hände och att hon inte behövde samtalsterapi.
Inte ha patientkontakt
Enligt dokumentären uppmanade Gefvert flickan att sluta älta och att ”Kapten Klänning är ingenting” mot vad hans andra patienter varit med om. Göran Lindberg hade tidigare fått smeknamnet ”Kapten Klänning” för sitt jämställdhetsarbete inom poliskåren.
–Det du gör nu, är att du spelar med i en emotionellt instabil personlighetsstörning, och det är terapistörande. Det är vad jag har talat om för henne, säger Ola Gefvert.
Landstinget säger att Gefvert var inblandad i flera lex Maria-anmälningar och att Gefvert inte ska tillåtas ha något direkt patientkontakt vid de mottagningar som hans företag driver i landstingets regi, skriver unt.se.
–Vi såg ett bristande bemötande. Ett beteende som brister i professionalism. Om medarbetare och patienter upprepade gånger känner sig kränkta, skrämda eller avvisade måste man förändra sitt bemötande så att det inte händer, säger Maria Holstad Högberg.
Socialstyrelsen har sedan tidigare startat en granskning av hans bolag.