Mat till barn onyttiga

Uppdaterad
Publicerad

Antalet matvaror som riktar sig till barn ökar kraftigt. Men produkterna är ofta onyttiga. Till värstingarna hör flingor och smaksatta yoghurtar.

Matvaror som riktar sig till barn blir allt vanligare. Tar man bort produkter som glass, godis, chips och läsk finns det 97 matvaror där barn är målgruppen.

För fem år sedan fanns det 60 produkter. Det visar en undersökning Konsumentföreningen Stockholms gjort, skriver Dagens Nyheter.

Men det är fortfarande en bra bit kvar till alla matvarorna har bra näringsinnehåll. I exempelvis yoghurt kan sockerhalten ligga på runt nio procent. Men värstingen bland matvaror är ändå flingor där flera sorter innehåller mer än 30 procent socker.

– Jag förstår inte att man gör flingor med så mycket socker i efter alla diskussioner om att för mycket socker leder till fetma, hål i tänderna och andra problem, säger Louise Ungerth, chef för konsument- och miljöfrågor på föreningen.

Konstruktivt tjat

Rapporten rör bland annat flingor. Bäst var Frax frukostflingor från Frebaco och Havrefras från Quaker Oats, med 9-11 gram socker per 100 gram. Värstingarna var Honungspuffar och Choc'n Crisp från Brüggen med 42,2 respektive 37,5 gram.

Också mejeriprodukter har synats, där även många yoghurtar innehåller mycket tillsatt socker, säger Ungerth.

– Jag inbillar mig att företagen skulle tjäna ännu mer pengar om de hade nyttiga produkter som riktas till barn, säger hon.

Ungerth anser att föräldrarna behöver hjälp av tillverkarna för att rikta barnens tjatmakt i en konstruktiv riktning.

– Föräldrar tycker i allmänhet att om livsmedel ska riktas till barn så ska det i alla fall vara nyttiga produkter.

Korv med socker

En annan produkt Konsumentföreningen Stockholm reagerar på är Dennis Hotdogs från Scan. Den innehåller lika mycket salt, 2,8 procent, som i den förra rapporten.

– Det ligger högt över jämförbara korvar, säger Ungerth.

De positiva nyheterna i årets undersökning är enligt Konsumentföreningen Stockholm att det tillkommit en del nya produkter, exempelvis fruktmos och fruktsmoothies, som är ekologiska och utan tillsatser.

Dessutom säljs i dag färre varor än tidigare med hjälp av leksaker eller samlarbilder i paketen.

Fakta/Värstingarna

  • Yoghurten Choco Drops från Milbona (Lidl står bakom märket), med godis i locket, ligger i topp.
  • Honungspuffar och Choc’n Crisp tillverkade av Brüggen, är årets värstingflingor med 42,2 respektive 37,5 gram socker per 100 gram.
  • De är tätt följda av Frosties Original och Coco Pops från Kellogg’s med 37 respektive 35 gram socker och Coops Honey Bees med 34 gram socker.
  • Bragos sifferkex från Göteborgskex innehåller 30 procent socker, vilket är mer än Bragokexet för vuxna som innehåller 22 procent.
  • Dennis hotdogs från Scan som innehåller 2,7 gram salt per 100 gram, vilket är långt mycket mer salt än vad liknande korvar brukar innehålla.
  • Bästa varorna i testet blev Frax frukostflingor från Frebaco och Havrefras från Quaker Oats. Båda innehåller jämförelsevis lite socker och mycket fibrer.
  • Testet gjordes genom butiksbesök mellan 7 och 11 juli 2014 i nio butikskedjor i Stockholmsområdet. Testgruppen valde de produkter som salufördes mot barn. Godis, glass, läsk, chips och saft exkluderades.

(Källa: Dagens Nyheter)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.