I morse kablades nyheten ut. ”Varannan tonårstjej kränks på nätet”. SVT gick i bräschen och andra medier hakade på. Undersökningen kom från organisationen Friends som säljer utbildningar till skolor om nätkränkningar.
Siffrorna som anti-mobbningsorganisationen Friends presenterar är höga om man jämför med liknande undersökningar från Skolverket, Statens Medieråd, och Universitetet i Lund. Nu riktar en rad forskare och organisationer som SVT Medier pratat med stark kritik mot tolkningen av siffrorna, som de menar är uppblåst.
”Vi borde skriva glädjerubriker”
– Friends lägger en väldigt ohederlig grund för den här diskussionen och journalisterna köper det rakt av och till och med gör det värre, säger Marcin de Kaminski, nätforskare vid Lunds universitet.
Problemet är Friends-undersökningens vida begrepp av ”kränkningar”, menar kritikerna. Den som blivit ledsen sårad eller känt sig mindre värd av något som riktas mot dem på nätet senaste året räknas som kränkt. Med den definitionen har var tredje ung person drabbats.
– Vi borde snarare skriva glädjerubriker om att inte fler känner sig kränkta, säger Johnny Lindqvist på nätinitiativet Surfa Lugnt. Två av tre har inte varit med om någon kränkning alls. På ett helt år.
”Vinklar fel”
Elza Dunkels, nätforskare vid universitetet i Umeå är också kritisk till Friends vinkling av studien, som pekar ut nätet som den stora boven. Kränkningar i skolans korridorer och klassrum går nästan alltid hand i hand med kränkningar på nätet, säger hon.
– Skolor och föräldrar får intrycket att nätet är det farliga. Om vi bara förbjuder barnen att hänga på ask.fm eller använda Kik så löser sig allt! Men det är fel. Det är inte nätet som är problemet – utan värderingarna.
Svårt kritisera ”god” organisation
Men att ge Friends – en organisation som jobbar för en god sak – kritik, är inte lätt, säger Elza Dunkels.
– Hur kritiserar man en god organisation utan att framstå som ett svin?, undrar hon.
Caroline Dyrefors-Grufman, barn- och elevombudet, tar emot runt 600 anmälningar om kränkningar per år.
– Jag tror att vi ska vara försiktiga med att skylla på nätet, säger hon. Effekten av det kan bli att vi inte ser helheten. Vi uppmärksammar kränkningar på nätet, men inte dem som sker i klassrum och korridorer. I anmälningarna jag ser hänger det alltid ihop.
Ekonomiska intressen
Friends presenterar sin undersökning på sin hemsida idag. I anslutning till den ligger en artikel med rubriken ”Boka Friends nätutbildningar”.
Här finns utbildningspaket i prisklassen 15 000 kronor.
I SVT i morse uttalade sig Friends generaldirektör i ett nyhetsinslag och kallade nätkränkningarna för ett ”stort samhällsproblem”. Senare, i SVT:s morgonsoffa pratade han om hur viktigt det är med utbildningar till skolorna.
– De säljer in sig sjukt effektivt, säger nätforskaren Marcin de Kaminski. Varför går journalister på sådana här enkla beten?
– Om man bara lyfter negativa siffror blir folk oroliga, säger Johnny Lindqvist, nätexpert på nätinitiativet Surfa Lugnt. I undersökningen fanns mycket positivt att sätta strålkastarljus på. Som att över åttio procent av unga tjejer talar med sina föräldrar om de blir utsatta.
Han menar också att ett felaktigt fokus på negativa siffror banar väg för en rad oseriösa aktörer. Företag som påstår att de kan hjälpa skolor att få bukt med nätproblemen, tar rejält betalt, men levererar väldigt lite. Friends är inte ett av de här företagen, understryker Johnny Lindqvist.
SVT svarar
Redaktören Mats Benesch, redaktör på Gomorron Sverige i SVT, som sände ut diskussionen om nätkränkningar i morse, säger såhär:
– Ofta kan underliga undersökningar slinka igenom, men jag studsade inte på de här siffrorna.
Han menar också att morgonprogrammet försökte balansera genom att prata om kränkningar både på nätet och i skolan.
– Men jag förstår kritiken. Vi bör vara försiktiga med siffror och vad vi lyfter fram i undersökningar så att bilden inte blir fel.
Friends svarar på kritiken
Johanna Wilkens, pressansvarig på Friends, tycker inte undersökningen landat fel i medierna.
– Siffrorna visar klart och tydligt att var tredje ung person har blivit kränkt på nätet. Det visar att problemet är allvarligt och det finns mycket mer att göra.
Hon tycker också det är orättvist att säga att Friends ”säljer in sig” och sina utbildningar i direktsänd tv.
– Pengarna vi får in på våra utbildningar går till att finansiera vår icke-vinstdrivande verksamhet. Det är tråkigt om någon tror att vi tar fram undersökningar för att sälja utbildningar. Så är det inte.