På Rävekärrsskolan utanför Göteborg har eleverna haft extra idrottslektioner. Skolan är en av de som ingått i en ny studie, där forskare vid Sahlgrenska akademin låtit femteklassare fått två extra idrottslektioner i veckan.
– Efter att jag har tränat, känner jag att jag kan koncentrera mig bättre, säger Johanna Woxenius, en av eleverna på skolan.
– Jag skulle vilja ha mer idrott i skolan, säger Henrik Nilsson, också han elev på skolan.
För att utvärdera effekten av extra fysisk aktivitet jämfördes elevernas skolresultat innan den extra idrotten infördes, under perioden och efter. Även tre andra skolor utan extra idrott ingick i studien. Resultatet var tydligt.
Elever som har fått mer idrott nådde i högre grad målen i svenska, matematik och engelska.
I dag har Rävekärrsskolan behållit extra idrottslektioner, men inte i lika stor utsträckning som tidigare. Kursplanen och ekonomin sätter stopp för det.
Se inslaget ovan.