Mer stöd med finskt läromedel

Uppdaterad
Publicerad

På Håkantorpsskolan i Västerås använder man sedan förra läsåret ett finskt läromedel. Förhoppningen är att det ska ge bättre resultat.

– Nu var det en multiplikation: 3 gånger 5. Om ni skulle göra det till en addition då?

Läraren Ulrika Gelius Lundberg har precis börjat dagens matematiklektion i årskurs 2 på Håkantorpsskolan i Västerås. Flera i klassen svarar på hennes fråga, och hon upprepar deras svar:

– Ja! 5 + 5 + 5. Tre gånger är det fem plus.

Finska läromedel ger samband

Sedan ett år tillbaka arbetar skolan med ett finskt läromedel som anpassats till den svenska läroplanen. En stor skillnad tycker Ulrika Gelius Lundberg är att de olika räknesätten introduceras tidigare.

– Barnen får snabbare lära sig sambanden mellan räknesätten. Det gör ju att de får längre tid på sig att öva och kan använda alla räknesätt i sina beräkningar.

Dessutom tycker hon att lärarhandledningen ger henne mer stöd i undervisningen jämfört med andra läromedel hon arbetat med.

– Jag behöver inte hitta på så mycket eget. Det är så mycket idéer så jag kan använda det som ett smörgåsbord och plocka det jag vill använda just med den här gruppen.

Vad ger det dig som lärare?

– Det ger mig tid för annat. Jag kan vara mer med eleverna, säger hon.

Eleverna kan mer

Men läromedlet är inte det enda som har betydelse för att det ska bli bra undervisning, tycker Ulrika Gelius Lundberg. Att få tid till för- och efterarbete och att diskutera med sina kollegor är också viktigt. Samtidigt tycker hon att hennes undervisning förändrats sen de bytte till det finska läromedlet. I dag försöker hon se till att eleverna arbetar inom samma matematiska område.

– Jag försöker hålla ihop klassen mer när det gäller matematiken. Jag tror att det ger jättemycket att de får lyssna på varandras idéer och att de för höra att man kan tänka olika, att man kan lösa det på olika sätt.

Vad har det gett resultatmässigt att ni har det här läromedlet?

– Jag hoppas att det kommer att ge goda resultat när vi har nationella prov i trean. För vi märker att de är duktiga. De har mycket större kunskaper än vad våra förra tvåor hade.

”Räkna med Västerås”

Sedan 2012 pågår ett samarbete mellan grundskolor i Västerås och Mälardalens högskola för att förbättra undervisningen i matematik. Det handlar bland annat om att ge lärarna stöd i valet av läromedel, utveckla ett arbetssätt för samarbete mellan kollegor och kompetensutveckling för lärare. Projektet är tänkt att avslutas i december 2015.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.