Bråket har en bakgrund i att de två eljättarna vill chockhöja priserna för att snabbladda elbilar på deras nät av laddningsstationer i Sverige.
– Jag tycker inte att det är en bra tajming att nu diskutera att det ska bli dyrt att ladda elbilar, skriver Åsa Romson i en kommentar till SVT.
Enligt henne arbetar regeringen nu för att det ska bli ett genombrott i elbilsförsäljningen som fortsatt går trögt. Hittills har det bara sålts strax över 3.000 elbilar i Sverige.
– Ett starkt argument för att köpa elbil är att de är relativt billiga i drift. Nu kommer de flesta laddningar troligen ändå att ske på natten hemma men signalvärdet i att göra en sådan här prishöjning just nu är inte optimal, skriver Åsa Romson.
”Dyrare än vanligt bil”
För närvarande är det gratis att ladda el men Fortrum och Vattenfall har båda bestämt sig att höja priset till tre kronor per minut i deras snabbladdare.
– Jag tror det är bättre att vara öppen med hur mycket det kommer att kosta i framtiden och gör det här nu i stället för att man väntar med det och till och med lurar folk att köpa en elbil, säger Mattias Tingvall som är affärsutvecklingschef på Vattenfall.
Enligt miljöorganisationen Gröna Bilister innebär prishöjningen att det kommer att bli dyrare att köra med elbil som laddas från eljättarnas elstolpar än att köra en vanlig bil.
– Om vi laddar bilar med förnyelsebar el som är bättre för miljön varför ska det kosta mer än fossilt bränsle. Det är inte logiskt, säger Martin Prieto Beaulieu som är presstalesman för Gröna Bilister.
Samma pris
Eljättarna Fortum och Vattenfall genomför sin prishöjning till exakt samma pris: tre kronor per minut.
– När vi tittade på vår kostnadsbas såg vi att tre kronor i minuten är vad vi ska ha. Sedan visade det sig att Fortum också hade det säger Mattis Tingvall affärsutvecklingschef på Vattenfall. Enligt honom handlar det bara om en slump att det blivit så.