– Det finns ett stort behov av att underhålla järnvägen, och därför har regeringen de senaste åren mer än fördubblat anslagen jämfört med då Miljöpartiet ansvarade för budgeten tillsammans med Socialdemokraterna, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) till SVT.
När hon talar om en ökning så menar hon regeringens fleråriga planering.
Den som tittar på förändringen år för år ser att anslagen just nu minskar. I höstbudgeten som presenterades härom dagen anslår regeringen drygt 6,7 miljarder för drift, underhåll och trafikledning inom järnvägen för 2014. 2013 kommer motsvarande poster att få drygt 7,7 miljarder.
– Här har man sett hur tågen blir sena, och då skär man i underhållet. Det funkar inte, vi måste ha tåg man kan lita på, säger Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin.
”Inte intressant”
Catharina Elmsäter-Swärd tillbakavisar kritiken, och framhåller att det kommer att ta flera år att åtgärda bristerna i det svenska järnvägsnätet.
Men är det fel att uppfatta 7,7 som blir 6,7 som en minskning?
– Nej absolut inte, men det är inte det som är intressant!