–Vi ser över hur det faktiskt ser ut, vad konsekvenserna har blivit, och så blir nästa steg: Vad ska vi göra om det behövs förbättringar? säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd till Ekot.
Bakgrunden är de brister i underhållet som de senaste åren lett till stora förseningar.
Till utredare har regeringen utsett Gunnar Alexandersson, ekonomie doktor från Handelshögskolan, som fram till april i år var vice vd i branschföreningen Tågoperatörerna, som representerar de företag som driver person- eller godstrafik.
I en skrift från 2011 konstaterade han att kaoset i tågtrafiken inte beror på avregleringen av transportsektorn.
–Jag tror att Gunnar Alexandersson är väldigt lämpad för det här, säger Catharina Elmsäter-Svärd till Ekot.
Den första delen av utredningen ska vara klar redan i höst.
Kritik mot valet av utredare
Trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S) är starkt kritisk mot regeringens val av utredare.
–Det är som att låta SEB:s vd Annika Falkengren utreda bankbonusar, säger han.
Ygeman säger att utredaren, Gunnar Alexandersson, är en ”god och bra människa”, men pekar på att han har varit lobbyist för tågoperatörerna.
–Han har ju tidigare skrivit rapporter som säger att det inte finns några problem med avregleringar, säger Ygeman.
Ygeman anser att det hade varit betydligt bättre med en utredare som kan se på frågorna med ”friska och öppna ögon”.
–Hur reagerade du när du fick beskedet?
–Jag hade faktiskt svårt att ta det riktigt på allvar. Jag trodde ändå att regeringen hade en ärlig ambition att utreda problemen efter de tågfiaskon man har varit ansvarig för.
Minister försvarar valet
Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) försvarar valet av utredaren Gunnar Alexandersson. Hon beskriver honom som en kunnig person med både akademisk och praktisk bakgrund och van att jobba med forskningsmaterial.
Apropå Anders Ygemans kritik mot valet av honom anser hon att det i stället är klokt att vänta med åsikter tills Alexandersson är klar med sitt utredningsjobb.
–När det arbetet väl är gjort finns det tillfälle att med rätta kritisera eller rosa hans arbete, säger hon till TT.
Att kritisera honom redan innan arbetet satt igång, visar enligt ministern att man själv har ”ganska stora skygglappar på sina egna åsikter”.
–Han har heller inget annat skäl än att se till att det framtida järnvägssystemet ska vara så bra som möjligt, säger Elmsäter-Svärd och menar att Alexandersson själv går in i arbetet ”med vidöppna ögon”.
–Det är lite tråkigt att få den reaktionen innan utredningen ens har kommit i gång egentligen. Men jag hoppas också att kunna vända på detta och visa att den kritiken är obefogad, säger Gunnar Alexandersson till TT om kritiken mot honom.