Keps i skolan – vilka regler gäller? Foto: TT

MP: Kommission, inte kepsutredning

Uppdaterad
Publicerad

En utredning om ordning och reda i skolan. Det blev nyheten från utbildningsminister Jan Björklund när riksdagen debatterade Pisa-rapporten.

-Det är inte en kepsutredning utan en skolkommission som behövs, sade miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin.

Alla skyllde på alla när riksdagen på tisdagen debatterade Pisa-rapporten som kom nyligen. Den visade en dramatisk försämring av utbildningsnivån för svenska 15-åringar.

Resultaten har rasat i samtliga tre ämnen, matematik, naturvetenskap och läsförståelse, och placerat Sverige under genomsnittet i OECD.

Över blockgränsen?

Utbildningsministern upprepade att rapporten var sista spiken i kistan för den förra utbildningspolitiken och aviserade en snabb utredning om ordning och reda i skolan. Socialdemokraternas Ibrahim Baylan kritiserade Jan Björklund för att skylla ifrån sig.

– Vi vill tillsätta en kriskommission som analyserar och kommer med förslag som vi, gärna över blockgränsen, kan arbeta med. Är du beredd att göra det, Björklund? frågade Baylan.

– Kräv gärna nya forskarrapporter, men läs först de som redan finns, svarade Björklund.

Vill se snabba åtgärder

Miljöpartiets Gustav Fridolin gav inte mycket för Björklunds besked om en utredning om ordning och reda.

– I stället för kepsutredning behövs en skolkommission, sade han.

Han efterlyste snabba åtgärder för mer stöd till elever och fler medarbetare i skolan.

Moderaten Tomas Tobé framhöll vikten av stabila statsfinanser men även att det behövs mer lärarledd undervisning. Vänsterpartiets Rossana Dinamarca kritiserade de ökade klassklyftorna i skolan och Sverigedemokraten Rickard Jomshof ”massinvandringen”, medan kristdemokraten Annika Eclund framhöll att självmorden i alla fall är fler i Sydkorea.

Trots utbytet av kritik så framhöll de flesta att det behövs mer lärarledd undervisning, tidigare stöd till eleverna och bättre lärare.

Ras för svenska kunskaper

  • Den senaste Pisa-mätningen från 2012 visade att svenska elevers resultat försämrats kraftigt i matematik, naturvetenskap och läsning jämfört med Pisa 2009.
  • Inget annat av de 33 OECD-länderna i undersökningen hade en lika stor resultatförsämring som Sverige.
  • Efter att ha legat över OECD-snittet i alla tre ämnen i början av 2000-talet ligger Sverige nu genomgående under snittet.
  • I matematik har resultatet sjunkit från 494 poäng 2009 till 478 poäng 2012. OECD-genomsnittet är 494 poäng.
  • I läsförståelse har det sjunkit från 497 poäng 2009 till 483 poäng 2012. OECD-genomsnittet är 496 poäng.
  • I naturvetenskap har det sjunkit från 495 poäng 2009 till 485 poäng 2012. OECD-genomsnittet är 501 poäng. (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.