På torsdagen beslutade regeringen att en gemensam infrastruktur ska skapas som gör det möjligt för myndigheter att mejla i stället för att skicka brev till privatpersoner.
-Det här innebär att man som privatperson kommer att kunna välja att få all sin myndighetspost digitalt i stället för att behöva få fönsterkuvert hem i brevlådan, säger Anna-Karin Hatt.
Redan nu kan den som vill registrera sig och få allt mer av sin post som mejl i och med att fler kommuner, landsting och andra myndigheter ansluter sig. Även företag ska kunna använda tjänsten, men det kommer inte gå att få all mejl till sin privata e-postklient.
-För att komma åt brevlådan dit myndighetsposten skickas krävs att man kan logga in med e-legitimation, så att man faktiskt har den högsta säkerhetsnivån. Många privata brevlådor har inte så hög säkerhetsnivå, säger Hatt.
Tjänsten kallas ”Mina meddelanden” och Skatteverket har i uppdrag att utforma den.