– Det finns inga traditioner i Sverige runt nationaldagsfirandet. Det blir inte yra som i Norge, Frankrike eller USA, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.
Jämfört med andra högtider är nationaldagen ingen kommersiell höjdpunkt för handeln. En tillbakablick på julen visar på en omsättning runt 66 miljarder kronor. Kring midsommar, en av de viktigaste mathelgerna, säljs dagligvaror för över sju miljarder.
Och den muslimska fastemånaden Ramadan, som avslutas med en tre dagar lång fest, har en omsättning i Sverige på drygt en miljard. Men när det gäller nationaldagsfirandet är siffrorna mer okända.
Mors och fars dag större
– Vi har inte gjort några beräkningar om hur mycket handeln omsätter denna dag. Men vi vet att nationaldagen kommer på plats nummer tio när det gäller firande.
– Julen är etta, påsken tvåa och så vidare. Både mors och fars dag är större än nationaldagen, men det här är någonting nytt som säkert kan utvecklas framöver, säger Yvonne Ingman.