”Jag skulle anta att 3.000 medlemmar kan vara inblandade i en eventuell sympatistrejk – varav 2.000 medlemmar med funktioner i luften”, säger John Dybart, ordförande för danska Tjänsteförbundet, enligt dr.dk. Foto: TT

Nu kan Norwegian hotas av stämning

Uppdaterad
Publicerad

Strejkdrabbade Norwegian lämnar felaktig information till sina resenärer på sin hemsida. Det menar Konsumentverket (KO) som nu överväger rättsliga åtgärder mot bolaget. Samtidigt uppger danska facket att runt 3.000 medlemmar kan gå ut i sympatistrejk.

Fler än 650 svenska, norska och danska piloter har gått ut i strejk efter att förhandlingarna med Norwegian strandat. Och nu uppges runt 3.000 danska medlemmar vara förberedda på men sympatistrejk, uppger dr.dk.

Samtidigt överväger Konsumentverket rättsliga åtgärder mot flygbolaget.  Enligt KO står det på Norwegians hemsida att passagerarna som drabbas av arbetsmarknadskonflikten själva ska betala för mat, dryck och hotell och först efteråt få pengarna för utläggen tillbaka. Något som strider mot rådande EU-förordning. Bolaget ska i stället betala för mat och dryck på flygplatsen genom att exempelvis dela ut kuponger till de strandade passagerarna.

Norwegianstrejken

– Det bolaget gjort är att lägga över bördan på passagerarna att ligga ute med pengar, säger Maja Lindstrand vid Konsumentverket.

Ska bussa resenärer

Bolaget ska även ordna med och betala för hotell och sedan bussa ut sina resenärer till dessa, något som enligt KO inte framgår på Norwegians hemsida.

Dessutom slår bolaget fast att strejk är en extraordinär omständighet och att kompensation därför inte utgår.

– Men den bedömningen ska göras i två led och är inget flygbolaget kan avgöra i förväg, säger Maja Lindstrand.

Kompensationen är en ersättning på 250-600 euro, utöver biljettpriset.

Förvånade

Norwegian ska ha yttrat sig i frågan senast den 18 mars.

– Vi får läsa deras svar och besluta om eventuell stämning, säger Maja Lindstrand.

Företaget riskerar då 500.000 kronor i vite.

På Norwegian är man förvånad över kritiken och anser att deras information ger passagerarna en ökad flexibilitet.

– Vi delar visst ut matkuponger men ibland är det lång kö och då är det bättre att de får lägga ut själva och sedan få pengarna av oss, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef vid Norwegian.

Enligt henne gör företaget allt för sina resenärer varför kompensationsersättningen inte är aktuell.

– Strejken är extraordinär och vi följer gällande EU-regler, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norwegianstrejken

Mer i ämnet