Reklambyrån som fick uppdraget hade som syfte att lösatvå problem.
Dels öka användningen av självbetjäningen på nätet ochdels att vidga målgruppen som söker bostadsbidrag.
Enligt Försäkringskassan är det mest unga personer somsöker bidrag medan en stor grupp barnfamiljer inte får bostadsbidrag trots attde har rätt till det.
Kampanjerna har dock hittills inte varit riktad tillbarnfamiljer utan unga. Förra året lanserades Facebook-kampanjen”Förbättra din status” med bland andra kändisduon Filip &Fredrik. Den kampanjen kostade 3,4 miljoner kronor och Filip och Fredrik ficken halv miljon i arvode.
”Alla har rätt att ha sin åsikt”
Moderaten Hanif Bali gästade Aktuellt och framförde kritikmot Försäkringskassans senast reklamfilm:
–Delvis har den en ton som beklagar sig omman har en inkomst och har ett jobb. Det är såklart beklagligt att man har dentonen. För det andra har man en väldigt lätt ton på vad de som behöver det härbidraget, att det är nåt man gör för skojs skull.
Jonas Lindgren, kommunikationsdirektör påFörsäkringskassan, svarade:
–Alla har rätt att ha sin åsikt. Det finnsväl inget svart eller vitt, eller rätt eller fel. Vi tycker det är ganskaviktigt att de som har rätt till bidrag vet det, eller inte.
Reklam i ”Anslagstavlan”
Det ska kanske tilläggas att Försäkringskassan i allatider har informerat om rätten till bidrag. Bland annat i ”Anslagstavlan”, ettklipp som du kan se i inslaget i toppen av artikeln.
–Den tiden är väl lite grann förbi närmyndigheter kommunicerade med massutskick till hela Sveriges befolkning. Nuhandlar det om att nå olika grupper i olika faser i livet, det jobbar vi ganskahårt med, sa Jonas Lindgren.
–Om man är emot massutskick borde väl enreklamfilm på TV4 vara just det, massutskick, blev repliken från Hanif Bali.