• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En majoritet av landets regionala trafikpolischefer anser att svenskarna kör sämre än för tio år sedan. Foto: TT

Polischefer: Bilisterna allt mer aggressiva

Uppdaterad
Publicerad

Vi gör tvära inbromsningar, farliga omkörningar och kör i dag sämre än för tio år sedan. Det anser en majoritet av landets regionala trafikpolischefer, enligt en ny undersökning.

– Vill man köra om försöker man nästan köra på bilen framför, och korta avstånd mellan fordonen är väldigt vanligt, säger Fredrik Ståhle, trafikpolis i Stockholms län.

Aggressiv körning är ett begrepp som används som samlingsnamn för en rad olika trafikbrott. Det kan gälla fortkörning, körning över heldragna linjer eller så kallad slalomkörning – där man våghalsigt kryssar mellan bilarna.

– Folk har bråttom numera och har blivit mer egoistiska i trafiken, säger Mikael Högskoog hos Motormännen.

Högre riskbeteende

En undersökning som tidningen Motor gjort visar att 59 procent av landets regionala trafikpolischefer anser att svenskarna i dag kör sämre än för tio år sedan. 29 procent anser att körvanorna är oförändrade, och 12 procent att körningen nu är bättre än tidigare.

– Män under 35 år har ett högre riskbeteende och struntar mer i reglerna, säger Mikael Högskoog.

– Man kan inte lasta polisen för allt. Framförallt handlar det om att ta eget ansvar gällande körningen, säger Fredrik Ståhle.

Till aggressiviteten hör också svordomar och ilsket gestikulerande bakom ratten.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.