Trots upprepade försök att få resebyråerna att säga något om Fair Trade Center och Schysst Resandes rapport, ställer ingen från Ving, Apollo eller Fritidsresor upp på en intervju. De vill heller inte förklara varför de inte vill lämna en kort kommentar, utan hänvisar bara till texterna på sina hemsidor.
Så här står det på Apollos hemsida:
”Vi är väl medvetna om att det finns mycket kvar för oss att jobba med. Vi har identifierat alla de problem som Fair Trade Center belyser i sin rapport. Det är inget nytt. Tyvärr förekommer brott mot internationella och nationella lagar och regler. Vi gör vad vi kan för att ställa krav och följa upp att de efterlevs”.
Så här skriver Ving:
”Vi arbetar med ungefär 1.500 hotell över hela världen och självklart är det svårt för oss att följa upp alla dessa enskilda hotell”.
Detta är från Fritidsresors hemsida:
”Det krävs mer än agerande från tre, i globala sammanhang, små svenska charterarrangörer för att uppnå hållbara förändringar på hotell över hela världen”.
De framhåller alla tre att det skulle vara svårt för dem att påverka den globala resebranschen. De vänder sig emot att det är just charterresebyråerna som granskas i rapporten. Charterresorna står för omkring 20-25 procent av svenskarnas totala resande, så enligt resebyrårna är det är orättvist att just deras bransch granskas, eftersom de står för en sådan liten del av det totala resandet.
Så här står det på Vings hemsida:
”Vi på Ving tror inte det finns några aktörer i resebranschen som är mer transparenta än just Ving, Fritidsresor och Apollo som granskas i den här rapporten. Självklart ska vi granskas, men samtidigt ställer vi oss frågan varför man inte tittar närmare på de 75 procent av resorna (Fair Trade/Schysst resandes uppgift) som inte är med de tre stora charterarrangörerna. Är det relevant att fokusera arbetet enbart på charterarrangörerna – som är de enda som faktiskt försöker göra något på det här området”.
De tre resebyråerna menar också att det kan vara svårt för dem att ställa krav på hotellens alla underleverantörer. Så här skriver Fritidsresor:
”Den långa kedjan av underleverantörer gör det omöjligt att som researrangör kunna följa upp, säkerställa, kontrollera alla led. Det saknas såväl lagliga metoder som system”.