Facebook har rätt att göra vad de vill med ditt innehåll
Det avtal man klickar ”godkänn” till när man skapar ett Facebook-konto summeras på tre sidor under länken ”användarvillkor” längst ner på nätverkssajtens alla sidor.
Här kan man bland annat läsa att ”du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det.”
Vem äger innehållet?
I klartext innebär stycket att du inte längre ”äger” eller förfogar över exempelvis en bild som du själv har tagit och publicerat på Facebook om någon annan delat den vidare.
-Visserligen gäller avtalsfrihet i Sverige, säger upphovsrättsexperten Olle Wilöf till Rapport. Men man kan inte avtala bort sin idéella rätt.
Egna definitioner
Längre ner i texten definierar Facebook ordet ”använda”: ”Med Använda avser vi handlingen att använda, kopiera, offentligt framföra eller visa, sprida, ändra, översätta och skapa bearbetningar av någonting.”.
I praktiken innebär denna skrivelse att Facebook har rätt att göra precis vad de vill med allt du publicerar på Facebook, inklusive information om hur och i vilket sammanhang man publicerar det. De tar sig också rätten att behandla dina ”handlingar” som information, alltså uppgifter kring hur du surfar runt på sajten, vad du klickar på och vilka dina vänner är.
Mystiska formuleringar i villkoren
I punkt 7 under rubriken Övrigt förtydligar Facebook att man också kan sälja den här överenskommelsen till något annat bolag med den något mystiska formuleringen: ”Alla våra rättigheter och förpliktelser enligt den här Redogörelsen kan överlåtas fritt av oss i händelse av fusion, förvärv eller försäljning av tillgångar, med eller utan stöd i lagen.”
Lever inte som man lär
I en annan paragraf har du redan gått med på att: ”Du ska hålla dina kontaktuppgifter aktuella och korrekta.” – en lustighet i sammanhanget är att Facebook själva inte uppger någon kontaktinformation utöver webbformulär där man kan efterfråga support, som Rapport tidigare har uppmärksammat. Enligt Konsumentverket är sådana formulär (som ofta bara genererar automatiska svar) inte tillräckliga som kontaktväg.
Fler struntar i ehandelslagen
Konsumentverket har efter Rapports undersökning lovat granska ärendet, och i ett pressmeddelande på måndagen bekräftade Konsumentverket att 68 procent av näthandelsbolagen på den svenska marknaden undlåter att följa bestämmelserna i e-handelslagen.
-E-handelslagen gäller även bolag som får sina intäkter från annonser, säger Cecilia Norlander på Konsumentverket till Rapport.
Reklam eller inte reklam?
Som Facebook-användare har du också skrivit under på att ”Du förstår att vi inte alltid identifierar betalda tjänster och meddelanden som sådana.” Här har bolaget alltså friskrivit sig från att behöva tala om för användarna vilken information på sajten som är reklam och vad som inte är det.
Vidare läser man: ”Du samtycker till att dina personuppgifter överförs till och behandlas i USA.”
Du kan bli betalningsskyldig
Enligt Facebook-avtalet kan man också bli betalningsskyldig: ”Om någon kommer till oss med skadeståndsanspråk som rör dina handlingar, ditt innehåll eller dina uppgifter på Facebook, ska du ersätta oss för alla skador, förluster och kostnader av alla slag (inklusive rimliga juridiska avgifter och kostnader) som uppstår ur sådant anspråk.”
Vill att kalifornisk lag ska gälla
I avtalet står också att alla tvister ska lösas enligt lagarna i delstaten Kalifornien, i USA. Men i en färsk skrivelse från Facebook ska den europeiska verksamhetens huvudkontor anses vara placerad i Dublin.
-Nu har Facebook själva svarat att deras europeiska huvudkontor ligger på Irland, säger Jonas Agnvall på Datainspektionen. Alltså gäller det europeiska dataskyddsdirektivet. Det är inget man kan avtala sig bort ifrån.
Det har också framkommit att Facebook loggar och i 90 dagar sparar ditt Facebook-ID, ip-adresser och annan information i samband med att man surfar in på sajter som använder bolagets olika knappar (vare sig man är inloggad på Facebook eller inte).
Kan det vara så att Facebook bryter mot den irländska motsvarigheten till PUL (personuppgiftslagen) när man inte kan radera information om sig själv som man själv har lagt upp efter att den delats vidare?
-Det återstår att se, alla europeiska länder har inte implementerat dataskyddsdirektivet på samma sätt. Vi ska försöka få till ett möte med bolaget under oktober, säger Jonas Agnvall.
Hela avtalet finns här: http://www.facebook.com/terms.php
I juli ställde Datainspektionen en rad frågor till Facebook och i förra veckan svarade nätverksgiganten. Frågorna gällde framför allt hur Facebook samlar in information och hur den används.
Facebook bekräftar i sitt svar att man riktar och anpassar reklam utifrån vad man skriver på sin ”vägg”.
Nanok Bie
nanok.bie@svt.se
twitter: @nanok