På sin startsida har Facebook sedan starten utlovat att nätverket alltid kommer att vara gratis. Foto: Skärmdump

Så drabbas ideella av Facebooks nya vinstintresse

Uppdaterad
Publicerad

Flera olika analyser visar på att Facebook det senaste halvåret gjort grundläggande förändringar i sina system som styr hur uppdateringar från sidor man ”gillar” når ut till facebook-användarna.

När man surfar in på Facebooks startsida utan att vara inloggad dyker texten ”Det är gratis och kommer alltid att vara det” upp direkt ovanför anmälningsformuläret.

Många ideella organisationer, privatpersoner som driver intressegrupper och andra samfälligheter som inte har möjlighet att betala för annonsering har länge förlitat sig på det löftet från Facebook.

SVT granskar Facebook

Men igår kunde SVT berätta att Facebook vill ha betalt för att uppdateringarna ska nå samma räckvidd som innan förändringarna gjordes i det system som styr hur uppdateringarna sprids. Uppdatering: vissa av dessa uppgifter har sedan de spreds ifrågasatts och andra rapporter visar att uppgifterna är osäkra.

-Det här gör mig så arg och berörd, säger signaturen Kate Jones som en kommentar till bloggaren Jeff Doaks analys av nyheten. För mig som hanterar många sidor för en ideell organisation har Facebook varit det mest kostnadseffektiva sättet att nå ut. Att veta att hälften av våra poster inte når ut till vår publik, det är helt enkelt oacceptabelt.

Analyser visar kraftigt försämrad räckvidd

Sajten Edgerank Checker gjorde i början av oktober en analys av hur systemet Edgerank förändrats under senare tid. Det är algoritmerna i Edgerank som ”bestämmer” hur väl uppdateringar från sidor på Facebook når ut till dess ”prenumeranter” (folk som klickat på ”gilla”-knappen).

Enligt undersökningen tog man hänsyn till data från 3.000 olika Facebook-sidor, och resultatet var att median-siffran för hur mycket ”sämre” facebook-sidorna lyckades nå ut till sina fans hamnade på cirka 25%, men den virala förändringen (hur mycket uppdateringarna ”sprids”) hade i genomsnitt halverats från 0.69% till 0.38%.

Webbkännaren och bloggaren Jeff Doak har också analyserat förändringarna och menar att de dels innebär att sajten ”förstör” hälften av all den tid och det värde som aktörer på Facebook lagt ner för att skapa sina intressegrupper, och att Facebook nu tydligt visar att man inte bryr sig om huruvida användarna får det innehåll de är intresserade av, så till vida avsändaren inte betalar för det.

Det här är mer än en liten justering. Det här är Facebook som erkänner att de inte har något intresse i att varumärken har en riktig relation med de fans de samlat ihop”, skriver Jeff Doak.

Enligt Jeff Dovaks analyser av Facebook-sidor han har tillgång till har Edgerank-förändringarna inneburit en halvering av hur innehavare av Facebook-sidor kan nå ut (utan att betala).

Sajten We Are Social genomförde också mätningar av hur mycket räckvidden minskat i snitt, baserat på över 15.000 postningar över 157 sidor, och kom fram till att den minskat med mer än 50%.

Sajten Dangerous Minds har idag torsdag tagit fram en särskilt läsvärd genomgång av det nya läget för Facebooks många kommunikatörer efter förändringarna. Jon Loomer har gjort ett grafiskt tydliggörande av hur mycket den virala räckvidden har minskat i och med förändringarna under hösten.

Garanterar 100% räckvidd – om man betalar

I samband med dessa förändringar har Facebook lanserat ett nytt verktyg för Facebook-sidors innehavare: om man betalar garanteras man nå i princip 100% av sina ”fans”.

Bland kommentarerna till analysen från Edgerank Checker finns flera representanter för ideella föreningar som inte har möjlighet att börja betala för att nå samma spridning på sina uppdateringar som innan Facebook gjorde dessa förändringar i sina system – och som nu får räkna med betydligt lägre spridning i nätverket.

Enligt en ledare i den New York-baserade publikationen The Observer är förändringen Facebook gör en fullt medveten utveckling för att varumärken ska börja betala mer för att nå ut via nätverket.

Facebooks annonschef bekräftar

Facebooks egen annonschef Gokul Rajaram bekräftar själv, bland annat i en intervju med sajten Adexchanger att uppdateringar från sidor man gillat bara i snitt når 15% av användarna, och att Facebook vill ha betalt (via sin ”produkt” Reach Generator – som numera kallas ”Sponsored Posts”) för att administratörer ska kunna nå de övriga 80-85 procenten.

-Reach Generator försäkrar att varenda en av dina uppdateringar når alla dina fans, säger Facebooks annonschef Gokul Rajaram om Facebooks betalerbjudande i intervjun med Adexchanger.

”Har manipulerat användarna”

Även Wall Street Journal har analyserat förändringarna och menar att Facebook har manipulerat sina användare med utsagan att ”Det är gratis, och kommer alltid att vara det”, när man nu gör en helomvändning och vill ha betalt för en sådan grundläggande funktion som att nå ut till de som ”gillat” sin sidas innehåll.

Utbrett missnöje på nätet

Många olika bloggar uttrycker missnöje kring uppgifterna. Sajten Tentblogger är ett exempel, och där har bloggaren John Saddington publicerat en bloggpost med rubriken ”Varför jag stänger ner vår Facebook-fansida”. Nyhetssidan 5newsonline har upplevt en kraftig nedgång av sin räckvidd efter Edgerank-förändringen och gör analysen att förändringen verkar vara utformad för att få administratörer av fan-sidor att betala Facebook för att ”marknadsföra” deras sida.

Den globala reklambyrån Ogilvy har publicerat en rekommendation till sina kunder om hur de ska hantera strypningen, efter att ha fått information direkt från Facebook om de kommande förändringarna.

Jeff Doak menar att Facebook enbart informerade de största och viktigaste kunderna (som reklambyrån Ogilvy) om förändringarna i förväg.

Sociala Medier-konsulter kritiska till  nyheten

I de sociala medierna luftades under onsdagskvällen flera missnöjesyttringar med rubrikval och ”vinkling” av nyheten om strypningen, bland annat av flera konsulter med inriktning på sociala medier, samtidigt som nyheten spreds i hög hastighet bland annat på Facebook.

Den digitala strategen Deeped Niclas Strandh skrev till exempel ”Så företag som använder Facebook ska ha rätt att synas för alla gratis men Facebook ska inte ha rätt att tjäna pengar på sin tjänst som erbjuds?”, i en konversation om att nyheten vinklats ”negativt” ur Facebooks synvinkel. Just detta ämne problematiserades i ett inslag i Kommentatorerna på svt.se genom en diskussion om Facebooks lönsamhetsproblem.

Sociala medier-konsulten Emanuel Karlsten skriver ”så kan väl alla göra idag?” om möjligheten att betala för uppmärksamheten på Facebook, och det har han ju rätt i.

Mats Adamcak, som föreläser om sociala medier, ställde sig frågande till om detta var en nyhet överhuvudtaget eftersom Facebook inte själva nämnt något om detta på ett seminarium han besökte igår.

På nätet förekommer också många blogginlägg som argumenterar för att Facebook helt enkelt ”lurat” in användarna med löftet om att ”det är gratis, och kommer alltid att vara det”, som exempelvis detta från Houston Press, detta från Information Week och detta från Business Insider. Ännu fler kommentatorer på nätet menar att deras egna räckviddssiffror efter förändringen minskat med mellan 50-70%, i vissa fall upp till 80%.

Uppdatering: Facebooks PR-ansvarige i Norden, Jan Fredriksson, har hört av sig med ett mejl til SVT, men ville inte prata med SVT:s reporter, utan bad att få frågor per mejl. Han skriver då bland annat följande:

”Man behöver inte betala om man är nöjd med den spridning som ens statusuppdateringar ger utan att betala. Spridningen beror i grunden på hur mycket ens fans engagerar sig i företagets kommunikation på Facebook, vilket ofta beror på hur engagerande företagets uppdateringar normalt är. I de fall företag använder promoted posts är det ofta för särskilt viktiga och troligen engagerande uppdateringar. Dessa har troligen både företaget och användaren nytta av att se mer av.” 

Uppdatering: Facebook har börjat rulla ut en funktion som ska göra så att alla uppdateringar från någon viss sida visas i ens nyhetsflöde. På ”gilla”-knappen ska man nu kunna välja ”Ta emot aviseringar” så ska samtliga uppdateringar visas.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar Facebook

Mer i ämnet