På Facebook kan man välja att se uppdateringarna sorterade på två sätt: ”Topphändelser” som är huvudnyheterna och ”senaste” som betyder de allra senaste uppdateringarna – och många har trott att ”senaste” innebär att man får se alla uppdateringar.
Men för några dagar sedan avslöjade tekniksajten TechCrunch att det fanns en möjlighet att se uppdateringar i nyhetsflödet helt ofiltrerade. Kort efter sajtens avslöjande tog Facebook bort möjligheten men teknikbloggen Edgerankchecker hann analysera ett Facebookflöde.
40 procent av uppdateringarna filtreras bort
De kom fram till att det som många trott var ett mer eller mindre ofiltrerat nyhetsflöde i själva verket är kraftigt filtrerat, nästan 40 procent av uppdateringarna försvann.
Dessutom lades det till sponsrade uppdateringar så att reklamen nådde upp till 14 procent av nyhetsflödet, något som Edgerankchecker menar tyder på att Facebook har ett mål om 20 procent reklam i nyhetsflödet.
Uppdateringar från sidor försvann till 62 procent
Det som främst försvann var uppdateringar om vad ens Facebookvänner gjorde, som att de börjat ”gilla” en sida eller fått en ny vän. Dessutom försvann en stor del av uppdateringarna från sidor som man följer från nyhetsflödet. Så mycket som 62 procent av uppdateringarna försvann.
Edgerankchecker drar tre slutsatser av sin undersökning.
1. En majoritet av uppdateringarna från de sidor som en Facebookanvändare följer kommer inte upp bland de senaste uppdatering.
2. Det verkar som att Facebook har en ambition om att nyhetsflödet ska bestå av 20 procent sponsrade uppdateringar.
3. Facebook sorterar bort de flesta av Facebookanvändares aktiviteter även om uppdateringar sorteras efter “senaste” inkomna.
Logik bakom filtreringen
Det går dock att se en viss logik bakom Facebooks filtrering eftersom det kan bli ganska enformigt om nyhetsflödet ska domineras olika personers aktiviteter som att ”Kalle Karlsson” gillar den och den sidan eller blir kompis med ”Kim Kimsson”.
Att minska mängden sidor som visas ökar också möjligheten att få betalt från sidor som vill synas i nyhetsflöden.
Betala för att synas
SVT har tidigare rapporterat om att det går att betala för att uppdateringar ska synas på Facebook. Tidigare har det framför allt varit företag och organisationer som kunnat betala för att deras sidor ska marknadsföras. Men sedan onsdagen har även privatpersoner i Sverige kunnat betala för att få synligare statusuppdateringar. Dessa inlägg märks då som ”sponsrade”.