– Cyklandet har ökat generellt i Sverige och fler och fler cyklar även vintertid, säger Klas Elm, ordförande i Svensk cykling.
I Malmö fortsätter åtta av tio av dem som cyklar till jobbet även att cykla på vintertid. I Stockholm är siffran något lägre – fem av tio, vilket i sig är en ökning på 130 procent sedan 2004 enligt Svensk cykling.
– Det är ett effektivt sätt att ta sig fram, det smartaste sättet att ta sig från A till B, säger Elm som själv har tagit cykeln till det snöklädda Gärdet i Stockhom i dag.
”Bara att klä sig”
Vintern avskräcker alltså inte cyklisterna men borde den inte det? Enligt Klas Elm borde vi inte vara mer rädda för att cykla än för att gå eller köra bil på vintern.
– Om bara kommunen och Trafikverket gör sitt och tar bort snön från vägen så är det inga problem att cykla. Kylan i sig är inget problem, det är bara att klä sig, säger Elm.
Men en dag när SMHI har utfärdat klass 2-varning i Kalmar län, är det verligen smart att cykla då?
– Ja, i dag kanske jag inte skulle cykla på Ölandsbron, men i Stockholm går det till exempel utmärkt i dag.
Ökad risk för frakturer
Halkan kan ställa till det för vintercyklisterna och på Folksam ser man en ökning i antalet arm- och benfrakturer den här tiden på året.
– Men man kan inte säga att det är större risk att skada sig, bara att det blir ett annat skademönster. På vintern minskar andelen svåra skallskador och andelen öppna sår eftersom cyklisterna har mer vaddering mellan kroppen och asfalten. Däremot sticker antalet frakturer på armar och ben i väg, säger Helena Stigson som forskar omtrafiksäkerhet på Folksam.
Fakta
Så förbereder du dig för en vintrig cykeltur
- Tänk extra mycket på de kroppsdelar som kommer i kontakt med cykeln, händer, fötter och rumpa.
- Använd handskar och kängor eller cykelskor.
- Använd sadelskydd eller skydd i byxorna för att inte bli kall om baken.
- Tänk på att synas och se! Ha fungerande belysning på cykeln – både fram och bak. Använd reflexväst för att synas.
- Sätt på dubbdäck på cykeln.