Foto: Scanpix

Saltkråkan backar om dödsannons

Uppdaterad
Publicerad

Saltkråkan AB:s beslut att förbjuda en bild på Pippi Långstrumps apa Herr Nilsson i en treårings dödsannons startade en kritikstorm på nätet.

Nu backar företaget om förbudet – men för sent.

Dödsannonsen infördes i tidningen redan för en vecka sedan.

När parets treårige son dog ville föräldrarna ha en bild på Herr Nilsson i dödsannonsen. Men Saltkråkan AB som äger rättigheterna sade nej.

Bilderna från Astrid Lindgrens böcker ska nämligen endast förekomma i Pippi-sammanhang, var beskedet. Enligt Astrid Lindgrens barnbarn Malin Billing var det författarens egen vilja, skriver Aftonbladet.

-Vi försöker hålla oss till den principen på det enda sätt vi kan, även när det gäller något så ömmande som småbarns dödsannonser, sade Billing till tidningen.

Nekandet upprörde många och kritiken rasade i sociala medier. Efter att bland annat tusentals Facebookanvändare uppmanat till bojkott av Saltkråkan AB valde företaget att be om förlåtelse. Dumt principfasta, heter det i ett pressmeddelande.

”Vi ber om ursäkt för att vi fattat ett uppenbarligen dåligt beslut och den skada och sorg som vi har orsakat genom det. Om treåringens familj fortfarande är intresserad av Herr Nilsson så kommer deras önskan så klart att tillgodoses”, skriver vd Nils Nyman.

Men enligt pojkens gudmor så är det för sent. Dödsannonsen var i tidningen för en vecka sedan, säger hon till aftonbladet.se.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.