Martin Kinnunen är kommunikationsansvarig för Sverigedemokraterna och den som har hand om att köpa in partiets egna väljarundersökningar.
2012 vände sig SD till undersökningsföretagen Yougov, United minds och Novus. Inget av dem tog sig an partiet som kund.
– Inför när vi skulle börja med undersökningarna ville vi ha prisofferter men det var flera som tackade nej, säger han till Ekot.
Stina Morian var tidigare analyschef på Yougov, och säger såhär om varför man då sa nej till SD:
– Man kan inte ha en kund som en annan kund inte vill att man har.
Ingen öppen kundlista
Novus vd Torbjörn Sjöström säger till TT att det var en rent affärsmässig bedömning som gjorde att man tackade nej till SD.
– Vi tackade nej för att vi inte hade utrymme att ta in ytterligare ett politiskt parti.
Novus har ingen öppen kundlista, så Torbjörn Sjöström tycker inte att argumentet att andra kunder skulle misstycka håller.