Myndigheten har för första gången granskat hela 650 lektionstillfällen runt om i Sverige de senaste månaderna.
I en ännu opublicerad rapport kommer Skolinspektionen att slå fast att det finns brister i lärarnas sätt att undervisa som får stora konsekvenser. Enligt myndighetens generaldirektör så är det en av förklaringarna till att den svenska skolan är så pass mycket sämre jämfört med andra länders.
– Jag tror att det är en väldigt viktig förklaring. Det som all forskning visar är att det som händer i klassrummet är det allra viktigaste, säger Skolinspektionens generaldirektör Ann-Marie Begler.
”Finns lärare som inte klarar av det”
Det handlar om att lärarna ofta saknar förmågan att anpassa undervisningen efter varje elevs behov.
– Lärare jobbar många gånger utifrån en tänkt genomsnittlig person och eleverna i varje skolklass är väldigt, väldigt olika. De kan olika mycket, de lär sig på olika sätt. En skicklig lärare klarar av att ge utmanande uppgifter till alla elever, men sen finns det lärare som inte klarar det och då blir det stökigt i klassrummen, det blir oroligt och eleverna blir uttråkade. Det här har vi sett tydligt på de här 650 lektionerna som vi har besökt, säger Skolinspektionens generaldirektör Ann-Marie Begler.
Rektorns ansvar
Begler säger i programmet att Skolinspektionen kommer att peka på en rad punkter där det krävs förändringar.
Det handlar om rektorns ansvar att ge stöd till lärare och rektorns ansvar att se till att de elever som halkar efter eller de elever som har behov av särskilt stöd av extrahjälp får det.
Dessutom har Skolinspektionen vid flera granskningstillfällen kunnat se att det finns lärare som har behov av kompetensutveckling för att få ordning på undervisningen, men även att det handlar om att skapa ett kollegialt samarbete där lärare hjälper varandra.