Transportstyrelsen tjänar nästan 30 miljoner kronor varje år på att sälja uppgifter om svenska medborgare till reklamföretagen. En upplysning kostar två kronor, med mängdrabatt bara 50 öre.
Myndighet som adresskälla
Också Bolagsverket, Skatteverket och CSN säljer personuppgifter vidare utan den berördes tillåtelse eller vetskap, skriver Dagens Nyheter.
Det här innebär att personer som studerar, får barn eller registrerar ett varumärke kan få reklam i brevlådan med en myndighet som adresskälla.
Regeringens godkännande
– Vi har mandat från regeringen att sälja uppgifterna, säger Kjell-Åke Sjödin på Transportstyrelsens register.
– Vi informerar kanske inte om det när man skriver in sig, men den som vill kan lägga in en reklamblockering.
OK enligt datainspektionen
Anna Hörnlund, jurist på Datainspektionen konstaterar att det är en grundsten i vår demokrati att myndigheter lämnar vidare uppgifter enligt offentlighetsprincipen.
– Att det sker en systematisk registerförsäljning till exempelvis reklambolag är något helt annat, säger Hörnlund.
Hon ser ett dilemma i att myndigheterna använder sin makt över människor i rent kommersiella syften utan att de drabbade vet om det.