Södermanland (14,2 procent) och Västerbottens län (14,8) ligger i botten när det gäller tillgänglighetsanpassade bussar enligt Sveriges Kommuner och Landstings öppna jämförelse om kollektivtrafik.
”Det är en skandal att man inte kommit längre i dag när det gäller tillgänglighet eftersom vi har haft en lag om handikappanpassad kollektivtrafik sedan 1979”, skriver Pelle Kölhed, vice ordförande för Handikappförbunden i ett skriftligt uttalande till TT.
För att en buss ska anses vara tillgänglighetsanpassad ska den bland annat ha ramp samt rullstolsplats. Enligt SKL är gammal fordonsflotta eller olika upphandlingar skäl till att det är så olika mellan länen.
Fakta: Anpassade bussar
Det är stor skillnad länsvis hur handikappanpassad kollektivtrafiken är. Bäst är situationen i Stockholm enligt förra årets siffror, sämst i Södermanland enligt Sveriges Kommuner och Landsting. Andel tillgänglighetsanpassade bussar, det vill säga bland annat utrustade med ramp, rullstolsplats samt audiovisuellt utrop enligt statistik från 2013:
Södermanland (14,2 procent)
Västerbotten (14,8)
Norrbotten (17,1)
Västernorrland (20,3)
Värmland (23,2)
Jämtland (25,1)
Östergötland (31)
Örebro (32,3)
Halland (51)
Kronoberg (56,7)
Kalmar (59,8)
Dalarna (69,1)
Jönköping (80,6)
Blekinge (82,8)
Uppsala (83,8)
Västmanland (83,9)
Skåne (88,4)
Gotland (89,2)
Västra Götaland (90,5)
Gävleborg (93,7)
Stockholm (100) (TT)
Källa: Svensk kollektivtrafik (miljö- och fordonsdatabasen Frida) (TT)