Den 26 maj larmades räddningstjänst ut till järnvägen vid Knivsta station mellan Uppsala och Stockholm. De skulle hjälpa polisen i sökandet efter en självmordsbenägen person.
När de kom fram krävde de att tågtrafiken skulle stoppas, vilket Trafikverket också beviljade.
– Vi hade begärt trafikstopp från Trafikverket och trodde således att det inte skulle komma några tåg på spåret, säger Johan Blommé befäl vid Räddningstjänsten Attunda.
”En chock”
Det var mitt i natten och helt mörkt. Räddningstjänsten gick längs spåret när de plötsligt såg ett skarpt ljus komma mot dem.
– Det är klart man reagerar i någon form av chock. Det förväntar man sig inte i det läget, säger Johan Blommé befäl vid Räddningstjänsten Attunda.
Brandmännen klarar livet med blotta förskräckelsen. Efter olyckan konstaterar de att det hade kunnat sluta riktigt illa.
Brott mot regler
Utan att kontrollera om räddningstjänsten var borta från spåret hade Trafikverket släppt på tågtrafiken. Helt i strid mot gällande regelverk.
I förra veckan kom en utredning från haverikommissionen som visade på säkerhetsbrister i största allmänhet för banarbetare. Men SVT:s egen granskning visar alltså att det är långt ifrån bara banarbetarna som lever farligt. Tåg släpps fram trots löfte om stoppad trafik och tåg har körts trots att personer varit på spåret. Och det har hänt vid minst sju tillfällen bara i år.