– Tillbuden har ökat med 63 procent på fem år. Det är allvarligt, säger Rebecca Forsberg, forskare på Umeåuniversitet.
Bara 2012 skedde 30 allvarliga tillbud där det fanns risk för bland annat kollision eller urspårning.
– Situationen ser ut att försämras det närmaste decenniet. Vi har inte möjlighet att rusta trafiken som det skulle behövas. Trafiken är så tät och nätet så hårt utnyttjat, säger Rebecca Forsberg.
Trafikverket ser över regler
På Trafikverket är man kritisk till utvecklingen.
– Det är inte rimligt att säkerheten minskar så mycket. Säkerhet är vår främsta prioritering. Vi går igenom reglerna runt arbete på spåret just nu. Det för att minska tillbuden och det gör vi tillsammans med våra entrepenörer, säger Tony Persson, enhetschef på Trafikverket.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) efterlyser ett bättre säkerhetstänk inom järnvägen.
– Hela den här säkerhetskulturen som genomsyrar vägarbetet borde också genomsyra järnvägsarbetet. Både när det gäller spårarbete och när tågen förs fram, säger hon.
Banor kan stängas
Aldrig har så många åkt tåg och aldrig har så mycket gods fraktats på järnväg som i dag. Det innebär ytterligare belastning på ett redan hårt slitet järnvägsnät – ett resultat av många års försummelser.
– Det vi vet är att anläggningen är sliten och att det kommer att ta sju till tio år innan den är tillbaka till det den är designad för, säger Tony Persson.
Infrastrukturministern menar att banor kan behöva stängas i framtiden för att det ska bli säkrare.
– Det kommer säkert att bli så att man stänger av vissa banor för att kunna jobba säkert med dem, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
I dag är ansvaret uppdelat där Trafikverket sköter spåren, medan själva tågtrafiken avreglerats med en mängd olika operatörer. Det har skapat en situation där samarbete mellan parterna haltar, enligt Rebecca Forsberg.
– Det är många inblandade och verksamheten har fragmentariserats. Det skulle behövas en instans som tar ansvar för helheten, säger hon.