Vid åtminstone sju tillfällen bara i år har tågen gått trots att det borde stått stilla.
Caroline Ottosson är ställföreträdande generaldirektör och chef för trafikledningen på Trafikverket. Hon säger att hon har nolltolerans mot den här sortens händelser och att hon ser mycket allvarligt på det.
– Jag kommer att sätta in ytterligare åtgärder för fortbildning till min personal.
Gick som vanligt
Den 27 mars larmade exempelvis en lokförare om barn på spåret i Linköping. När polisen kom fram gick fortfarande tågtrafiken som vanligt.
– Får vi in den här informationen från en lokförare, om att man har observerat personer i spåret, ska vi ta beslut omedelbart om trafikstopp. Det är ingen tvekan, säger Caroline Ottosson.
Man låg död på spåret – trafiken fortsatte rulla
Den 19 maj blev australiensiske Tom Jefferson ihjälkörd av tåget på spåret vid Centralbron i Stockholm. Trots att Tom låg på spåret stoppade inte Trafikverket trafiken.
– Jag ser oerhört allvarligt på att vi inte stoppar trafiken. Vi har nollvision i botten och jag har nolltolerans mot detta och tar ansvar för att vi förbättrar rutinerna, säger Caroline Ottosson.
Det tog 32 minuter innan ni larmade SOS, varför då?
– Det tog tid innan vi larmade, den delen finns med i den utredning vi gör nu där vi tittar på hela händelsen efter personpåkörningen. Det finns en del övrigt att önska, säger Caroline Ottosson.
Lovar bättring
Trafikverket lovar att rutinerna nu ska förbättras, samtidigt anser de att de har god insikt i det som händer.
– Jag får löpande rapportering. Vi har systematik i säkerhetsarbetet där varje avvikelse rapporteras och där vi utreder händelser speciellt, säger Caroline Ottosson.