För första gången sedan trängselskatten infördes i Stockholm för sju år sedan väntar snart en kraftig höjning av avgifterna. Höjd trängselskatt blir det också i Göteborg, där har första året med betalstationer gett mindre intäkter än beräknat.
Upp till 75 procent
Den som kör bil till och från landets två största städer får räkna med höjda trängselavgifter. För Göteborgs del som haft skatten i ett år nu, finns sedan en tidigare beslutad höjning från 8, 13 och 18 till 10, 16 och 22 kronor.
Ändringen införs 1 januari 2015. Här handlar det som mest om en höjning på 25 procent.
En mycket kraftigare höjning väntar stockholmarna ett år senare, här föreslår regeringen justeringar från dagens 10, 15 och 20 kronor till 15, 25 och 35. Som mest en 75-procenting höjning.
Ska betala tunnelbana och bro
Höjda trängselskatter ska bidra till att finansiera utbyggnaden av tunnelbanan, samtidigt utvidgas skattezonen till att bland annat omfatta Essingeleden.
I Göteborg har man efter sitt första år med trängselskatt samma erfarenhet. Här ska skatten vara med och betala bygget av bland annat en ny biltunnel och en ny bro, men intäkterna blev 200 miljoner kronor lägre än beräknat.
Trängselskatterna har medfört minskad biltrafik i bägge städer.
I Göteborg är minskningen under 2013 omkring 11 procent, Stockholm redovisar en trafikminskning på mellan 18 och 22 procent jämfört med 2005.
Trängselskatt
- Trängselskatt infördes på prov i Stockholm 2006, systemet permanentades den 1 augusti 2007 efter en folkomröstning året före.
- Göteborg fick sin trängselskatt den 1 januari 2013. Kravet på att anordna en lokal folkomröstning i frågan sa stadens politiker ja till i våras. En sådan är planerad att hållas i samband med valet 14 september 2014.