Unga experter ska göra Sverige bäst på it

Uppdaterad
Publicerad

Åtta framtidsexperter av ett något ovanligt slag träffade i dag it-ministern för att ge sin bild av hur Sverige ska bli bäst i världen på it och ny teknik.

För att Sverige ska nå målet att bli bäst i världen på att utnyttja ”digitaliseringens möjligheter” så har bland annat en expertgrupp med något ovanliga rådgivare kallats samman.

Gruppen kallas Lilla Kommissionen och består av åtta kommissionärer mellan 7 och 18 år och i dag träffade de it-ministern.

Redan i dag har vi den största andelen av befolkning som är aktiva på internet och vi har också en av de bäst utbyggda it-infrastrukturerna.

”Inte koll på tekniken”

Men det finns flera områden där Sverige inte ligger lika bra till, exempelvis när det handlar om jämställdhet inom branschen och stora skillnader i hur olika skolor arbetar med it. Det konstaterar regeringens expertgrupp, Digitaliseringskommissionen, i sitt första delbetänkande som nyligen publicerades.

Som en del i arbetet mot ett it-Sverige i världsklass samlades i dag för första gången expertgruppen Lilla kommissionen som fram till 2015 ska agera rådgivare åt beslutsfattarna.

De åtta kommissionärerna från hela landet är elever mellan sju och arton år som två gånger per år kommer att samlas för att ge sin syn på det svenska it-samhället och idag var det framtidens teknik som stod på dagordningen.

– Man märker ju hela tiden att vuxna inte har koll på tekniken. Ibland vet de knappt vad Facebook är och man får visa hur man gör olika saker på Youtube och liknande, säger Louise Andersson som till vardags går estetiska programmet på Katedralsskolan i Skara.

Men särskilt oroad är hon inte över deras hjälplöshet.

– De vet ju att de behöver ta hjälp av oss så de förstår ju själva att de inte riktigt kan lika mycket som vi, säger Louise Andersson.

Innanförskap och jämställdhet

Sjuåriga Elsa Rahm, som är yngst av kommissionärerna, tycker att dagens roligaste moment var att fundera kring hur mobiltelefoner skulle kunna anpassas till olika människors behov. När SVT besökte kommissionen har hon precis fäst lite fläckig päls på den modell av mobiltelefon som hon tänkt att kungen skulle kunna behöva.

– Han behöver en pengsäker telefon där man kan gömma pengar – så här kan man stoppa ner en peng tills man behöver den.

Hittills har Digitaliseringskommissionens arbete gått ut på att mäta hur långt Sverige kommit i digitaliseringen och av 22 sakområden har man i sin första rapport valt att lyfta fram bland annat digitalt innanförskap, jämställdhet och skolan.

Alla framtidsexperter i Lilla Kommissionen har lärare som jobbar mycket med it-pedagogik – men så ser det inte ut i alla klassrum.

– Det är ganska många skolor som har ökat antalet datorer och surfplattor men det är fortfarande alldeles för få lärare som tar in tekniken i klassrummet, säger it-minister Anna-Karin Hatt (C), som i helgen föreslog att regeringen ska skjuta till pengar till en nationell satsning på ett digitalt lärarlyft.

Andra infallsvinklar

– Dels har kommuner och friskolor ett jättestort ansvar att se till så att lärarna får digital kompetens och den fortbildning som krävs för att de ska kunna använda tekniken. Men jag kan se att den här uppgiften är så stor och det är så pass många lärare som på ganska kort tid skulle behöva få digital kompetensutveckling att vi från regeringens sida skulle behöva vara med och skjuta till resurser, säger Hatt.

Och it-ministern underströk vikten av de unga kommissionärernas arbete.

– För mig är det jätteviktigt att lyssna på den unga generationen, framtidens samhällsmedborgare, de som är födda och uppväxta med den digitala tekniken. Jag är helt övertygad om att de har helt andra infallsvinklar och kommer komma med andra råd än vad de vuxna kommissionärerna i Digitaliseringskommissionen kommer med. Det här är ett väldigt värdefullt inspel till regeringen i vårt fortsatta arbete.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.