Arbetsförmedlingen har sammanlagt betalat ut hundratals miljoner till så kallade etableringslotsar, företag som ska hjälpa nyanlända invandrare att närma sig arbetsmarknaden.
Totalt handlar det om drygt 200 bolag på sammanlagt ungefär tusen orter, med totalt över 10.000 deltagare.
Flera av dessa står nu under utredning på grund av deras marknadsföring gentemot deltagarna, som lockas med bland annat datorer, telefoner – och ibland rentav pengar i handen.
Ett exempel är företaget Lolan, som i dag uppmärksammas av SVT:s Västnytt.
Häromdagen berättade SVT:s Östnytt om Gabrielle Ettehag som reagerat på vad hon uppfattar som en omöjlig konkurrens.
Inga avtal hävs
Men trots att Arbetsförmedlingen i flera fall konstaterat brister, och trots att bolagen inte skärpt sig trots tillsägelser, så har inte ett enda avtal brutits med ett lotsföretag med hänvisning till marknadsföringen.
– Det är svårt att belägga så till den grad att vi har en god grund för att häva avtalet, säger Martin Kruse, upphandlingschef på Arbetsförmedlingen.
– Arbetsförmedlingen är ju inte en del av den här transaktionen mellan kunden och leverantören.
Men ni betalar ersättning till leverantören?
– Det gör vi.
Och leverantören gör fel?
– Det förekommer uppenbarligen att leverantören gör fel.
Och ni påpekar det?
– Det gör vi.
Leverantören fortsätter?
– Ja, om de fortsätter på ett sånt sätt att vi kan belägga tillräckligt väl, då har vi också grund för att avsluta avtalet.
Vad säger du till den som tycker att ni borde ha system som gjorde att ni kan bryta avtal vid upprepade felaktigheter?
– Jag säger att vi delar den ambitionen.