SAS hade satt midnatt, natten till måndagen, som tidsgräns för när överenskommelsen med facken i Sverige, Norge och Danmark skulle vara kvar. Men förhandlingarna drog ut på tiden. Under intensiva förhandlingar natten till måndagen tackade sex av åtta fack till slut ja till avtalet.
Vid 08.30-tiden på måndagsmorgonen kom SAS och det norska kabinfacket NKF överens om ett avtal. Därmed återstår endast att teckna avtal med det danska kabinfacket CAU.
SAS Norge Kabinforening (SNK) var först att sluta avtal med SAS, vid ett-tiden natten mot måndagen.
– Det är inget bra avtal. Ingen är nöjd, sade SNK:s ledare Anneli Nyberg.
Vid fem-tiden på måndagsmorgonen kom beskedet om att fackförbundet Unionen, som representerar runt 600 kabinanställda, kommit överens med SAS om ett nytt kollektivavtal för de svenska kabinanställda.
Missnöjd med förhandlingarna
Till SVT Nyheter säger Unionens Cecilia Fahlberg att hon är missnöjd över att facket backat i förhandlingarna och att SAS skött förhandlingarna väldigt illa.
–Jag är ganska kritisk till den process som varit och att man uttrycker att man måste komma ned på vissa nivåer. Det handlar om att folk måste orka arbeta. Det är tufft att arbeta i luften, säger hon.
För den svenska kabinpersonalen innebär avtalet inte någon sänkning av de fasta lönerna. Däremot blir det inga löneförhandlingar under 2013 och 2014. Avtalet innebär bland annat också försämrade regler för traktamente, förändringar i arbetstid och höjd pensionsålder till 65 år.
”Vi gör en stor uppoffring”
Samtliga tre pilotföreningar har också skrivit på avtalet. Robert Gustafsson, ordförande för Svensk Pilotförenings SAS-sektion, var lättad över att man lyckats nå ett avtal – men påpekade att man gått långt för att möta SAS krav.
– Vi har gjort en stor uppoffring. I princip möter vi SAS på alla områden. Lön, pension och tjänstgöring, sade han till SVT Nyheter.
”Styrelsen som ska ta ställning”
SAS danska presschef Trine Kromann-Mikkelsen säger att piloterna i Danmark, Norge och Sverige ”visat stort ansvar” genom att skriva på avtalen. Men hon påpekar att även om det sista förbundet säger ja så har inte SAS fått sin sparplan ända in i mål.
– Ytterst är det styrelsen som ska ta ställning till om det finns förutsättning att driva planen vidare, säger hon till nyhetsbyrån Ritzau.
SAS har ställt in två flygningar på måndagsmorgonen men det ska inte ha med förhandlingarna att göra. Om SAS tvingas ställa in fler avgångar kommer berörda kunder att informeras via sms.
Fakta: Unionens avtal med SAS
Det avtal som Unionen träffat med SAS innebär inga sänkningar av den fasta grundlönen, men däremot sänkta traktamenten och tilläggsavgifter.
– Det är svårt att säga exakt vad det innebär, men traktamenten och tillägg är små delar av inkomsten, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert till TT.
Han tillägger att den fasta grundlönen var viktig att bibehålla, eftersom den utgör grunden för a-kasseersättning, pension och annat.
För timanställda kommer lönen motsvara timersättningen för en fast anställd med grundlön, vilket innebär omkring 140 kronor i timmen mot i dag drygt 150 kronor.
Arbetstiden höjs från 42 timmar per vecka till 47,5 timmar, som SAS ville. Den sammanhängande sommarsemestern sänks till maximalt tre veckor. Pensionsåldern höjs från 60 till 65 år, men med övergångsregler för anställda över 55 år. De som har fyllt 58 får gå vid 60, medan de som har fyllt 56 får gå vid 62.
– Det har varit en väldigt tuff förhandling, och det var inget lätt beslut. Medlemmarna kommer att få dra ett tungt lass för att göra SAS konkurrenskraftigt, säger Niklas Hjert.
SVT/TT