Lastbilar som går på biobränsle är extremt ovanligt. Statistik från Trafikverket visar att klimatutsläpp från personbilstrafiken har minskat med 16 procent sedan 1990. När det gäller utsläppen från lastbilstrafiken har den ökat med 52 procent.
En orsak är att de senaste årens miljöåtgärder har varit inriktade på personbilar.
– Det har varit ett mycket tydligare incitament på personbilssidan med miljöbilspremie, tittat på förmånsvärd för miljöbilar. När det gäller lastbilar har man valt att inte ta aktiva beslut om långsiktiga styrmedel. Det är hög tid att man gör det nu, säger Lena Nordgren expert på biodrivmedel hos etanolproducenten SEKAB.
30 etanoldrivna
Socialdemokraten Anders Ygerman som är ordförande i trafikutskottet säger att kritik är befogad.
– Lastbilarnas utsläpp fortsätter att öka. Vi måste ta till styrmedel för att klara klimatutmaningen, säger Ygerman.
Regeringen har satt up målet att fordonsflottan ska vara fri från fossila bränslen 2030 för att klara klimatmålen. När det gäller lastbilar är det få som tror att det kommer att gå. Av Sveriges 79.000 lastbilar är det i dag 30 som går på etanol. Tova Jarnerud kör en av dem.
– Det känns jättebra. Både för miljöns skull och det är ett bättre arbetsklimat till exempel när man är inne i ett garage då känns inte avgaserna, säger hon.
Kostnad avskräcker
I flera städer kör lokaltrafiken sedan flera år etanolbussar, i vissa fall sen tidigt 90-tal. Tekniken finns och även biodiesel, FAME, fungerar i vissa lastbilar men det är ovanligt.
– Vi pratar miljö men ingen vill betala för det. Det skulle kosta en eller två procent mer och det vill ingen betala, säger Gunnar Wiklund, fordonsansvarig hos Kyl- och Frysexpressen.
Just det åkeriet har valt att satsa på fordon som drivs etanol. De har numera 16 lastbilar. Enligt deras egna beräkningar kostar det mellan ett och två procent mer än diesel.
– Vi tror att branschen måste känna att det ska löna sig att man väljer ett förnybart drivmedel, säger Lena Nordgren, SEKAB.
Politiker positiva
En undersökning som etanolföretaget SEKAB har gjort visar att en bred majoritet av riksdagspolitikerna över blockgränserna kan tänka sig en miljölastbilspremie. Det har föreslagits av en statlig utredning. Moderaterna och Sverigedemokratern är de enda partier där färre än hälften är positiva till en premie.
– Jag tror inte vi behöver ha det som ett huvudmål att ha mer styrmedel. Det gör jobben dyrare i Sverige. Det är farligt om politiken abrupt hugger tag i en fråga och tycker det här ska vi hänga på, säger Jan-Evert Rådhström (M) vice ordförande i trafikutskottet.
Minska med över 3 miljoner ton
Regeringen har drivit igenom att tillåta längre och tyngre lastbilar i Sverige. Detta kan öka effektiviteten hos åkerierna eftersom de kan transportera mer varor per transport.
SEKAB menar att det är möjligt att minska klimatutsläppen från 4,2 miljoner ton till 0,7 miljoner ton med hjälp av biodrivmedel. Särskilt om man använder en cellulosabaserad etanol som kan göras av sockerrör men även av råvaror som strån från vete, flis och restprodukter från skogs- och jordbruk.